Utlysing av tre ledige verv i kontrollkommisjonen

Det er tre ledige verv i Kontrollkommisjonen for Sykehuset i Vestfold HF, DPS og BUPA fra 1. januar 2025. 

Publisert 17.10.2024

I Vestfold og Telemark er det tre kontrollkommisjoner for psykisk helsevern. 

Oppgaver

Kontrollkommisjonen skal behandle klager på vedtak om etablering, opprettholdelse eller opphør av tvungen observasjon og tvungent psykisk helsevern. Videre overprøver kontrollkommisjonene etablering av psykisk helsevern med foreldresamtykke i saker der barnet er uenig i innleggelsen.

Kontrollkommisjonen skal dessuten behandle klager over vedtak som fattes under gjennomføring av tvungent vern. Dette gjelder vedtak om skjerming, innskrenkninger i retten til forbindelse med omverdenen, undersøkelse av rom og eiendeler, samt kroppsvisitasjon, beslag, rusmiddeltesting, bruk av tvangsmidler og overføringer.

Kontrollkommisjonen har også visse andre kontrolloppgaver.

Følgende verv er ledig 

  • Vara for leder
  • Fast legmedlem
  • Vara for legmedlem

Oppnevningsperiode

Medlemmene oppnevnes i utgangspunktet for fire år om gangen, med mulighet for gjenoppnevnelse én gang i samme kommisjon. Det gis godtgjøring for vervet, jf. psykisk helseverforskriften §§ 64 – 68.

Vi gjør oppmerksom på at oppnevnelse etter utlysningen her skjer med forbehold om endringer i lovverket knyttet til kontrollkommisjonenes virksomhet som følge av at regjeringen arbeider med endringer i tvangslovgivningen, jf. NOU 2019:14 Tvangsbegrensningsloven.

Krav til kvalifikasjoner

Leder/vara for leder: Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer, jf. domstolsloven §§ 53-55. Dette innebærer blant annet krav om å

  • være norsk statsborger
  • være over 25 år
  • ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
  • tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper

Lederen bør ha erfaring enten som dommer/dommerfullmektig, barneverns- og helsenemndsleder eller innen helse- og sosialrett, f.eks. fra advokatpraksis eller arbeid i offentlig forvaltning.

Legmedlemmer: Kommisjonen skal ha to legmedlemmer og av disse to skal minst ett av medlemmene enten selv ha vært under psykisk helsevern, være eller ha vært nærstående til pasient eller ha representert pasientinteresser i stilling eller verv.

Det kreves ingen særskilte krav til bakgrunnen til det andre legmedlemmet. Vedkommende kan f.eks. ha helse- eller sosialfaglig bakgrunn eller annen relevant erfaring for vervet.

Opplæring

Ved behov kan det vurderes om de som tilsettes kan være med å hospitere i andre kommisjoner.

Arbeidstid

Dette varierer etter behov, men det er som regel ukentlige dagsmøter.

Krav til habilitet

Etter psykisk helsevernloven § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevern som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.

Godtgjøring

Kontrollkommisjonens medlemmer får godtgjøring per time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen (per nå kr 1265) fastsatt av Justisdepartementet etter forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 2.

For leder med vara gjelder følgende satser:

  • Jurist som er i dommerembete eller som er ansatt i annen stilling: 75 prosent.
  • Advokat som er selvstendig næringsdrivende: 100 prosent.

Advokat som er partner og deleier i firma, regnes som selvstendig næringsdrivende og godtgjøres med 100 prosent av salærsatsen.

Legmedlemmer gis en godtgjørelse som tilsvarer 37,5 % av salærsatsen. Dersom legmedlemmet er selvstendig næringsdrivende som hovedstilling, gis en godtgjørelse som tilsvarer 50 % av satsen.

Generelt gjelder for begge grupper at arbeidsledige, pensjonister o.l. som mottar trygd, pensjon m.v., godtgjøres som personer i fast/lønnet stilling, dvs. med hhv. 75 eller 37, 5 prosent av salærsatsen.

Informasjon om vervene kan gis av nåværende leder i Kontrollkommisjonen, eller ved henvendelse til fagsjef Nils Erik Fjeldvik (33372383).

Leder i Kontrollkommisjonen for Sykehuset i Vestfold HF (DPS og BUPA): Knut Skagen; tlf. 33308020.

Søknad med vedlagt CV og dokumenterte opplysninger om kompetanse, samt referanser, sendes Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, postboks 2076, 3103 TØNSBERG. Eventuelt kan søknader med vedlegg sendes som sikker melding fra våre hjemmesider Send sikker melding | Statsforvalteren i Vestfold og Telemark

Søknadsfrist: Så snart som mulig, senest innen 30. november 2024.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktpersoner