ØKS - Oppgradering til ny versjon. Nå kan man registrere søknader om miljøtilskudd

ØKS har blitt oppgradert til versjon 11.5.2 med følgende nyheter og forbedringer:

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 10.10.2019
  • Mulighet for å registrere og behandle søknader om miljøtilskudd. (Se mer om dette nedenfor).
  • Noen mindre justeringer i vedtaksbrevene som lages fra ØKS. Det er bl.a. laget et eget vedtaksbrev som produseres ved tilbakebetaling av skogfondsmidler (fra den kommunale felleskontoen og til skogeier som ikke har skogfondskonto).
  • Mulighet til å registrere journalnummer (fra det kommunale arkivsystemet) også ved utbetaling av udekka investeringer.
    (PS: Vi anbefaler alle kommunene til å registrere journalnummer på alle saker.)
  • Rettet et par småfeil ang. hva som vises i ‘Innboksen’ til kommunen.

 

Ang. søknader om miljøtilskudd:

Landbruksdirektoratet kom i mål med dette ei uke etter hva de hadde forventet, men nå er det meste på plass. De faglige kriteriene for behandling av søknader ble beskrevet i e-post fra Per Guldbrand i slutten av august (se nederst i denne e-posten), så her omtales kun den tekniske løsning for registrering og behandling av søknader.

Registreringen benytter en ny, felles løsning i ØKS som er har kalt for grunnsøknader. Dette er en løsning som vil bli benyttet for flere forskjellige typer søknader framover, og vi håper at dette vil bidra til at det blir enklere å sette seg inn i og ta i bruk nye løsninger. I denne omgangen er det kun søknad om miljøtilskudd som benytter denne løsningen.

Landbruksdirektoratet er i ferd med å lage en instruksjonsvideo som beskriver bruken, og denne skal være klar seinest i morgen (fredag 11.10). Den vil bli tilgjengelig sammen med de andre videoene som du finner under menypunktet Hjelp à Opplæring inne i ØKS.

Noen stikkord om løsningen:

  • Når kommunen skal registrere en grunnsøknad, starter de fra kontobildet for søkerens skogfondskonto og klikker på ‘Opprett ny grunnsøknad’. (Link oppe til høyre i bildet).
  • Du må velge ‘hjemmel’ for å angi hva søknaden gjelder. Det er opprettet egne hjemler for hver av de tre tilskuddsområdene som er beskrevet i NMSK-forskriften §6,  og i e-posten nedenfor. (Betegnet som 6a, 6b og 6c)
    En søknad kan kun inneholde tiltak som tilhører samme tilskuddsområde, men det kan registreres så mange ‘like’ tiltak som du ønsker i samme søknad.
  • Alle felt som inngår i søknaden skal kartfestes elektronisk. Som alltid skal dette gjøre så nøyaktig som mulig, men det er ingen informasjon fra kartfestingen som benyttes direkte i beregning av tilskuddene.
  • ØKS er tilrettelagt for at søknadene etter hvert kan registreres elektronisk av søkeren. (Dette vil skje i WebSkas, men er ikke på plass foreløpig).
    Dere vil derfor oppleve et tydelig skille mellom registrering av søknadsdata, og saksbehandling av søknaden. (Må klikke på ‘Registrering fullført’ for å komme over i saksbehandlingsdelen)
  • I saksbehandlingsdelen skal kommunen registrere godkjente kostnader pr felt, registrere eventuelle vilkår, legge inn tilskuddsprosent og eventuelle egenandeler. Systemet vil da beregne det totale tilskuddsbehovet for søknaden.
    Det skal også legges inn en vedtakstekst, som sammen med standardtekstene som ligger fast i ØKS, vil legges inn i et standardisert vedtaksbrev.
  • I registrerings- og saksbehandlingsdelen er det en link for å hente inn en skograpport fra Nibio. Dette er samme skograpport som vi kan hente ut via Skogportalen, og den vil produsere rapporten basert på de områdene som er kartfestet for enkelttiltakene i søknaden.
    Det har dessverre dukket opp en feil ved henting av skograpportene fra Nibio, slik at dette valget ikke fungerer foreløpig. Inntil videre bør dere derfor ikke bestille skograpport.
  • Når alt dette er på plass, kan dere klikke på ‘Saksbehandling fullført’, og søknadene skal altså være ‘saksbehandlet’ seinest 10.11.2019. Markering av at en søknad er ferdig saksbehandlet er signalet på at kommunen har godkjent det tilskuddsbehovet som vises, og dette vil være grunnlaget for den vurderingen vi tar for å avgjøre om de 8 mill som er avsatt til ordningen i 2019 er tilstrekkelig.
  • I vår beskrivelse av ordningen, skrev vi: Endelig tilskuddsbeløp fastsettes når søknadsfristen til Landbruksdirektoratet har gått ut. Det kan medføre at tilskuddet blir mindre enn det som er anbefalt.
    Vi ønsker derfor at dere IKKE skal gå videre med å ‘Opprette søknad om driftstilskudd’ (som er den egentlige bevilgningen av tilskuddsmidlene) før Landbruskdirektoratet har oversikt over tilskuddsbehov, og har hatt mulighet til å bestemme en prioritering mellom søknader i tilfelle dette er nødvendig.
  • Rett etter 10. november vil vi gi informasjon om hvordan søknadene skal prioriteres, og da kan kommunen gå i gang med bevilgning og utbetaling av tilskudd.
    De går da videre med de søknadene som er registrert slik vi har beskrevet ovenfor. Registrerte søknader finnes igjen via menypunktet Tilskudd à Grunnsøknader i ØKS.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktpersoner