Habilitet – skog eid av kommuner og fylkeskommuner
Mange skogeiendommer i Vestfold og Telemark er eid av kommunen selv eller av fylkeskommunen (f.eks. videregående skoler). Når kommunen eller fylkeskommunen er skogeier, er det Statsforvalteren som er skogbruksstyresmakt. Det kommer frem av skogbruksloven § 3.
Det betyr at alle saker som gjelder skog eid av kommune eller fylkeskommune skal oversendes til Statsforvalteren for behandling. Slike saker er:
- Krav om utbetaling fra skogfond
- Søknad om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket (skogkultur, veibygging, miljøtiltak i skog, drift med taubane, hest o.a.)
- Søknad om tilskudd til tettere planting, suppleringsplanting og gjødsling (klimatiltak)
- Søknad om tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer
- Godkjenning av virkesdata/forsendelser fra VSPO (virkesdatabase for skogfond og måleplikt) i ØKS
- Foryngelseskontroll
- Resultatkartlegging
Det er viktig at kommunen ikke behandler slike saker selv. Kommunen kan gjerne registrere sakene i ØKS med kartfesting og nødvendige vedlegg og deretter sende e-post til Statsforvalteren om at saken er registrert, med anmodning om at Statsforvalteren skal behandle saken. Kommunen skal ikke godkjenne saken i ØKS.
Godkjenning av virkesdata
Når det gjelder godkjenning av forsendelser i VSOP, må kommunen gå gjennom og vurdere alle leveranser som gjelder andre skogeiere i kommunen. Etter at eventuelle endringer er gjort, sender kommunen e-post til fmvtskogfond@statsforvalteren.no, bekrefter at øvrige skogeiere er godkjent og ber Statsforvalteren om å godkjenne data som gjelder kommunens/fylkeskommunens eiendom.
Habilitet generelt
Vær også oppmerksom på habilitet i andre saker. Dersom saksbehandler er inhabil på grunn av sitt slektskap med eller forbindelse til søker, må saken behandles av en overordnet i kommunen.
Dersom saksbehandler er inhabil fordi overordnet leder er søker eller part i saken, må vedtak fattes av leder som sitter enda høyere i organisasjonen. Hvis rådmann/kommunedirektør er søker eller part i saken, må kommunen oppnevne settekommune, etter regler i kommuneloven og forvaltningsloven.
Se ellers veileder om habilitet i kommuner og fylkeskommuner.