Nye fysioterapeuter trenger gode veiledere
Over 20 veiledere for fysioterapeuter som har turnustjeneste i kommuner eller på sykehus deltok på veiledersamling i regi av Statsforvalteren.
Sigrid Engen som er daglig leder i Arbeidsmiljøsenteret, var innleid for å holde dagen. Dagen vekslet mellom plenum og grupper der veiledning, teknikker og erfaringer var tema.
Fysioterapikandidatene har 12 måneders turnustjeneste fordelt på to turnussteder, der de både er i kommuner og spesialisthelsetjenesten.
Behov for tydelig veilederrolle
Veilederne ble oppfordret til å sikre struktur i oppfølging av kandidaten, der de er bevisst på de ulike fasene; planlegging – oppstart– arbeidsfasen – avslutning – evaluering. Veilederrollen er å være tydelig og ta styring og god veiledning tar tid.
God veiledning tar tid
Turnusstedene må ha kvalitetssikrede rutiner for veiledning i turnushalvåret. Veiledning tar tid og gode rutiner gjør det lettere både for veileder og kandidat. Veiledning er dialog og utforsking der veileder må gjøre sitt for å legge til rette med åpne spørsmål og undring. Som del av kvalitetssikringa blir kandidatene observert i pasientbehandling og annet, planlagt og impulsivt. ”Fortell meg og jeg glemmer - vis meg og jeg husker - involver meg og jeg lærer”. (B. Franklin)
Relasjoner og kommunikasjon
Relasjonskompetansen står sentralt i veiledning, der både relasjonen mellom veileder og kandidat, kandidat og kollegaer og ikke minst kandidat og pasient må bevisstgjøres og trenes på. Tydelig kommunikasjon krever bevissthet på hvilke ord vi velger, og det trente deltakerne på. Logg/refleksjonsnotat som veiledningsredskap kan være nyttig.
For at de nyutdannede fysioterapeutene skal bli gode helsepersonell som yter forsvarlige tjenester er veiledningen i turnusåret avgjørende der veilederen og deres kollegaer er rollemodeller.
Statsforvalteren er svært takknemlige for alle virksomheter som hvert år takker ja til å ta imot turnuskandidater i fysioterapi. Veilederne ga klart uttrykk for at de har behov for en slik samling.