Sikkerhetsklarering og autorisasjon

En sikkerhetsklarering gir anledning til å handtere gradert informasjon. Les mer her om personellsikkerhet og sikkerhetsklarering.

Publisert 29.11.2023

Klarering- og autorisasjonsprosessen

En sikkerhetsklarering er en avgjørelse tatt av sivil klareringsmyndighet (SKM) om en persons antatte sikkerhetsmessige skikkethet for behandling av sikkerhetsgradert informasjon. Personer skal sikkerhetsklareres dersom de skal ha tilgang til gradert informasjon. Sikkerhetsklarering skal likevel ikke gjennomføres dersom risikoen for tilgang til slik informasjon kan fjernes gjennom andre og enklere sikkerhetstiltak.

Autorisasjon er godkjennelse fra virksomheter du jobber i for å få tilgang til sikkerhetsgradert informasjon og adgang til skjermingsverdig objekter og infrastruktur. Før du autoriseres for KONFIDENSIELT eller høyere må du ha en gyldig sikkerhetsklarering. Autorisasjonen gis etter man har gjennomgått en autorisasjonssamtale, jf. Sikkerhetsloven § 8-9, med virksomhetens leder eller den som har fått autorisasjonsansvaret delegert. Den som skal autorisere må inneha gyldig sikkerhetsklarering for samme eller høyere klareringsnivå som den som skal autorisere.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har anbefalt at tre fra hver kommune skal være sikkerhetsklarert: kommunedirektør, ordfører og beredskapskoordinator. DSB foreslår også hvilket graderingsnivå man bør bære klarert for. Prinsippet er lavest mulig klareringsgrad. Dette må vurderes etter kommunens størrelse, infrastruktur, installasjoner etc.

Alle kommuner, fylkeskommuner, interkommunale selskap og statsforvaltere som søker om sikkerhetsklarering for ansatte i egen virksomhet er anmodende myndighet.

Statsforvalteren er anmodende myndighet for øverste administrative leder i kommunene, fylkeskommunen, og medlemmer i Fylkesberedskapsrådet som ikke er underlagt eget departement.

Når øverste administrative leder er sikkerhetsklarert og autorisert av Statsforvalteren, er virksomheten selv anmodende myndighet for sikkerhetsklarering av andre ansatte i egen virksomhet. Øverste administrative leder er også autorisasjonsansvarlig. Dette ansvaret kan delegeres.

Fremgangsmåte

Kommunedirektør fyller ut personellopplysningsblanketten om seg selv og sender den til Statsforvalteren i Troms og Finnmark til følgende adresse: Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Postboks 700, 9815 Vadsø, i dobbel konvolutt

Statsforvalteren kontrollerer at blanketter en korrekt utfylt og fyller ut forespørsel om sikkerhetsklarering på vegne av kommunedirektør. Når personopplysningsblanketten og forespørsel om sikkerhetsklarering er utfylt er informasjonen gradert til BEGRENSET. Statsforvalteren sender dokumentasjonen til Sivil klareringsmyndighet.

Når kommunedirektøren er sikkerhetsklarert, gjennomføres autorisasjonssamtale med Statsforvalteren. Etter dette vil kommunen selv stå som anmodende myndighet for andre ansatte i egen virksomhet, eksempelvis ordfører og berdskapskoordinator.

Personell i kommunen som skal ha sikkerhetsklarering fyller ut personopplysningsblanketten og sender den til egen kommunedirektør. Kommunedirektøren kontrollerer at blanketten er korrekt utfylt og fyller ut forespørsel om sikkerhetsklarering på vegne av vedkommende. Når personopplysningsblanketten og forespørsel om sikkerhetsklarering er utfylt, er informasjonen gradert til BEGRENSET. Dokumentasjonen sendes i dobbel konvolutt der innerkonvolutten er merket med personkontroll til Sivil klareringsmyndighet, Postboks 100, 1501 Moss.

Skjema og veiledning
Sikkerhetsloven kap. 8, Virksomhetssikkerhetsforskriften kap. 12 og Klareringsforskriften regulerer klareringer og autorisasjon.

Viktig å huske på:

  • Alle kommuner, fylkeskommuner, interkommunale selskap og statsforvaltere som søker om sikkerhetsklarering for ansatte i egen virksomhet er anmodende myndighet.
  • Anmodende myndighet må gi en god og forståelig begrunnelse for klareringen.
  • For kommunedirektører skal sikkerhetsklareringen og autorisasjon gå gjennom Statsforvalter. Statsforvalteren skal deretter sende søknaden videre til Sivil klareringsmyndighet (SKM).
  • Anmodende myndighet beholder original forespørsel og blankett, og kopi sendes til SKM.
  • Personopplysningsblanketten endres fra tid til annen. Der er viktig å benytte blanketten som til enhver tid er nyeste utgave. Dette finnes på NSM sine hjemmesider.
  • Det er viktig at personopplysningsblanketten er korrekt utfylt. Personopplysningsblanketten og veilederen finnes på NSM sine hjemmesider. I tillegg har NSM generell informasjon om sikkerhetsklareringer.
  • Personopplysningsblanketten skal fylles ut for hånd.
  • Husk å redegjør nærmere for forhold der det er krysset av for «ja».
  • Anmodende myndighet må kontrollere at blanketten er korrekt utfylt.
  • Har du spørsmål om utfylling av skjema, ta gjerne kontakt med Statsforvalteren.

 

Når Statsforvalteren er anmodende myndighet påføres ytterste konvolutt følgende adresse: Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Postboks 700, 9815 Vadsø

Mer informasjon om sikkerhetsklarering finner du på nettsiden til Sivil klareringsmyndighet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet.