Standpunktkarakter

Standpunktkarakter skal settes ved avslutninga av opplæringa i fag. Elevene skal få muligheten til å vise kompetanse på flere og varierte måter. Grunnlaget for vurderinga er kompetansemålene i faget forstått i lys av teksten om faget i læreplanen. Standpunktvurderinga skal være et uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa, og eleven skal få vite hva faglærer har lagt vekt på når standpunktkarakteren fastsettes. 

Elevene kan klage på standpunktkarakteren. 

Elevens samlede kompetanse i faget

I standpunktvurderingen skal lærer vurdere elevens kompetanse i faget bredt. Eleven skal få mulighet til å vise sin kompetanse på flere og varierte måter, og karakteren skal være et uttrykk for den samlede kompetansen eleven har oppnådd ved avslutninga av opplæringa i faget.

Orden og oppførsel

Elevene skal ha standpunktkarakter i orden og oppførsel. Dere foretar som vanlig en helhetlig vurdering av elevens orden og oppførsel frem til avslutningen av opplæringen. Hvis det ikke er klare avvik fra vanlig orden eller oppførsel skal eleven ha karakteren God. Opplæringsforskriften § 9-2 beskriver formålet med vurdering i orden og oppførsel, og skolereglene er grunnlaget for vurderingen. Elevene skal være gjort kjent med skolereglene. Elevens forutsetninger skal tas hensyn til.

Skriftlig varsel

Dersom det er tvil om eleven kan få standpunktvurdering i fag eller nedsatt orden og/eller oppførselskarakter skal det varsles skriftlig om dette jf. forskrift til opplæringsloven § 9-7.

Klage på standpunkt

Alle elever har rett til å klage på standpunktkarakter og vedtak om å ikke sette karakter. Elever under 15 år kan ikke klage uten skriftlig samtykke fra foreldre eller foresatte. Klagen må fremsettes skriftlig, og underskrives av klager eller av en med fullmakt.

Hva kan eleven eller foreldrene klage på?

  • Dersom eleven mener at gjeldende regler for fastsetting av standpunktkarakter ikke er fulgt.
  • Eleven har krav på en begrunnelse for standpunktkarakteren
  • Det er ikke klagerett på underveisvurdering

Hvordan kan eleven og foreldrene klage?

  • Skolen skal informere eleven og foreldrene om retten til å klage, klagefrist og hva klagen skal inneholde
  • Klagen må være skriftlig, og kan signeres av eleven og eller foreldrene. Det må framkomme hva eleven klager på.
  • I klagen må det framkomme hvilken karakter det klages på og hvorfor.
  • Klagefrist på standpunktkarakterer er 10 kalenderdager. Fristen går fra den dagen eleven har fått karakteren, eller den dagen han eller hun har fått begrunnelse.
  • Klagen sendes til skolen.
  • Klagen skal behandles av skolen først. Hvis skolen ikke fatter nytt vedtak (endrer karakteren), skal skolen sende klagen til Statsforvalteren. Skolen sender da saken til Statsforvalteren. Sammen med klagen skal skolen sende en begrunnelse fra faglærer og en uttalelse fra skolen om saksbehandlingen.
  • Statsforvaltaren kan avvise klagen, stadfeste standpunktkarakteren eller oppheve standpunktkarakteren.
  • Dersom statsforvaltaren opphever standpunktkarakteren, skal skolen sørge for at det blir gjort en ny vurdering og fastsette en endeleg karakter. Statsforvaltaren skal ha kopi av det nye vedtaket.
  • Når du klager, skal du være oppmerksom på at klagebehandlingen kan føre til at karakteren blir stående, karakteren blir satt opp eller at karakteren blir satt ned.

Skolen sender klagen til Statsforvalteren, via Klage på standpunktkarakter - sf (skjema.no).  

Les mer om klagebehandling her: Utdanningsdirektoratet: Standpunktvurdering