Fritak fra kravet om vurdering med karakter i fremmedspråk
Elever eller tidligere elever på studieforberedende studieprogram har rett til fritak fra vurdering med karakter i faget fremmedstpråk dersom de oppfyller disse vilkårene:
- eleven har sterk dysleksi eller spesifikke språkvansker, eller dokumenterte vansker som ligger nært opp til dysleksi eller spesifikke språkvansker når det gjelder konsekvenser for eleven i faget
- vanskene er av en slik grad at individuell tilrettelegging ikke er eller var tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter
Opplæringsforskriften § 9-22 gir regler for dette.
Hvem kan få innvilget dispensasjon?
Dispensasjon vil kunne være aktuell for personer som oppfyller følgende vilkår:
- Personen er eller har vært elev i videregående opplæring – studieforberedende utdanningsprogram
- Personen har dysleksi eller spesifikke språkvansker i en slik grad at individuell tilrettelegging ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdig opplæringsmuligheter
Personer som ikke lenger er elev i faget fremmedspråk fellesfag, men har vært heltids- eller deltidselev i videregående opplæring (se vilkår 1 ovenfor), kan også innvilges fritak for vurdering i faget. Dette gjelder både elever som tidligere har fullført fremmedspråk (nivå I, nivå II eller nivå I+II), og elever som har valgt å avslutte faget. Sistnevnte gruppe må, i tillegg til å dokumentere vilkår 1 og 2 ovenfor, sannsynliggjøre at han eller hun på grunn av funksjonsnedsettelsen ikke var i stand til å følge faget.
Hva må søknaden inneholde?
For at vi skal kunne innvilge dispensasjon, må du dokumentere at vilkår 1 og 2 er oppfylt. Dette betyr at du må legge frem:
- Dokumentasjon som bekrefter at du er eller har vært elev ved videregående skole - studieforberedende utdanningsprogram, og har eller har hatt fremmedspråk.
- Dokumentasjon fra sakkyndig instans som bekrefter at du har dysleksi eller spesifikke språkvansker, og som uttaler seg om graden av vanskene. Vanskene må virke direkte inn på muligheten til å lære fremmedspråket.
- Dokumentasjon som viser at skolen ikke kunne tilrettelegge opplæringa sånn at like opplæringsmuligheter ble gitt
Til sammen må dokumentasjonen gi et tydelig bilde av utfordringene eleven har/har hatt, konsekvensene av disse og hvilken individuell tilrettelegging som er gitt i fremmedspråkopplæringa. Vi må kunne se at selv om eleven kunne få tilrettelegging eller fikk det, så ville det uansett ikke være nok pga. vanskene eleven har.
Hvordan søke?
Eleven søker selv om dispensasjon til Statsforvalteren, men med bekreftelse fra skole og sakkyndig. Vi anbefaler likevel at elevens søknad, med vedlegg, sendes via skolen. Dette for å kvalitetssikre søknadene og gi skolene en oversikt over antallet elever som søker. Dersom skolen søker på vegne av eleven må vi få fullmakt fra eleven dersom ikke elevens søknad ligger ved.
Søknaden sendes per brev eller elektronisk via sikker melding til Statsforvalteren: Brev: Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Postboks 700, 9815 Vadsø Sikker melding: Sikker melding |
Hva betyr det å få dispensasjon?
Elever som får innvilget dispensasjon vil få fritak fra underveisvurdering, halvårsvurdering og standpunktvurdering med karakter. De som får fritak, skal ha halvårsvurdering og annen underveisvurdering uten karakter.
På elevens vitnemål skal skolen føre FAM02 (Fritatt for vurdering med karakter).
Eleven skal ikke være med i eksamenstrekket for fremmedspråk. Dersom eleven har gjennomført eksamen og/eller fått standpunktkarakter i faget før dispensasjonen ble innvilget, skal skoleeier stryke eksamenskarakteren og standpunktskarakteren. Statsforvalteren skal i de tilfeller hvor eleven får eksamen annullert, innvilge dispensasjon fra kravet om antall eksamener.
Dispensasjonen gir ikke fritak for opplæring i fremmedspråk.
For elever som er innvilget dispensasjon fra vurdering, skal det føres fravær på ordinær måte. Fraværsgrensen, jf. opplæringsforskrifta § 9-8 og privatskoleforskrifta § 6-8, er ikke aktuell ettersom eleven ikke skal ha vurdering med karakter i faget. Dersom eleven som innvilges dispensasjon, ikke følger opplæringen i faget, vil dette derimot gi seg utslag i det fraværet som føres på elevens vitnemål eller kompetansebevis.