Kasserte kjøretøy
Behandlingsanlegg for kasserte kjøretøy er virksomhet som krever tillatelse fra Statsforvalteren. Med behandling menes alle former for demontering, deleplukking, eller sanering av kasserte kjøretøy.
Lagring, sanering og pressing av kasserte kjøretøy kan føre til fare for forurensning. Både væsker og deler som blir tatt ut fra de kasserte kjøretøyene kan inneholde stoffer som er farlig for miljøet, og må derfor håndteres forsvarlig. Alle som jobber med kasserte kjøretøy, må sørge for at virksomheten ikke forurenser.
Anlegg som skal motta og behandle kasserte kjøretøy, må tilfredsstille krav i avfallsforskriften kapittel 4. I forskriften er det blant annet stilt krav om hvordan behandlingsanlegget skal utformes, og hvilke komponenter og væsker som skal fjernes fra kjøretøy ved miljøsanering. Dette skal sikre at farlige stoffer håndteres forsvarlig og på en slik måte at miljøet ikke blir forurenset.
Dersom du planlegger å starte opp et behandlingsanlegg for kasserte kjøretøy, må du søke om tillatelse hos Statsforvalteren først. Det er ikke tillatt å etablere et mottak for kasserte kjøretøy før tillatelse er gitt.
Statsforvalteren i Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus har i dag en saksbehandlingstid på ca. 6 måneder fra vi har mottatt en komplett søknad. For mer veiledning om hva en søknad skal inneholde, viser vi til forurensningsforskriften § 36-2.
Søknad om tillatelse etter forurensningsloven til å etablere behandlingsanlegg for kasserte kjøretøy skal sendes til vårt postmottak: per e-post til sfospost@statsforvalteren.no, eller per post til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus, Postboks 325, 1502 Moss.