Tilsyn med Fredrikstad kommune på skoleområdet
Vi har ført tilsyn med Fredrikstad kommune og Cicignon skole. Temaet for tilsynet er tidlig innsats for elever på 1-4. trinn.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Det overordnede formålet med tilsynet er å kontrollere om Fredrikstad kommune oppfyller kravene i regelverket. Vi har undersøkt om skolen sørger for at elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning på 1. til 4. trinn raskt får egnet intensiv opplæring slik at forventet progresjon blir nådd, jf. opplæringsloven § 1-4. Vi har videre undersøkt om den intensive opplæringen gis som eneundervisning i en kort periode når hensynet til elevens beste taler for det.
I dette tilsynet har vi funnet at lærerne vurderer og kartlegger elevenes ferdigheter gjennom det daglige arbeidet, og at de setter inn tiltak når de vurderer at det er fare for at blir hengende etter i lesing, skriving og regning, men at dette ikke alltid gjøres planmessig og systematisk. Vi har funnet at rektor ikke sørger for at lærerne, som en integrert del av opplæringen, vurderer om det er elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning. Vi har vurdert at skolen ikke har bestemt en fremgangsmåte for å gi elevene rask egnet intensiv opplæring slik at de oppnår forventet progresjon. Vi har derfor konkludert med at rektor ikke sikrer at elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, raskt får egnet intensiv opplæring slik at forventet progresjon blir nådd. Videre har vi funnet at skolen ikke vurderer om det er elever som har behov for intensiv opplæring som eneundervisning, og skolen har heller ikke bestemt en fremgangsmåte for å vurdere dette. Det fremgår ikke om rektor og/eller lærere vurderer hva som er til elevens beste i vurderingen av om den intensive opplæringen skal gis som eneundervisning. Vi har derfor konkludert med at rektor ikke følger opp at elevene på 1. til 4. trinn får den intensive opplæringen som eneundervisning i en kort periode kun hvis det er til elevens beste.
I tilsynsrapporten kan du lese om skolens praksis og hvilke regelbrudd som må rettes. Du finner tilsynsrapporten til høyre i denne nyhetssaken.
Du finner alle våre tilsynsrapporter i vår tilsynskalender på Statsforvalterens nettside.