Delegasjon til styrere i private og kommunale barnehager – vedtak om spesialpedagogisk hjelp

Under vår digitale regelverkssamling for barnehage- og skoleområdet 15.05.2024 ble det stilt spørsmål om kommunen kan delegere vedtaksmyndighet til styrere i kommunale og private barnehager.

Publisert 12.06.2024

Oppsummering

For delegering av vedtaksmyndighet til styrere i kommunale barnehager, må det gjøres en konkret vurdering i hvert tilfelle av om det er behov for at oppgavene skal organiseres adskilt fra oppgavene som barnehageeier. Hvorvidt vedtaksmyndighet kan delegeres til styrere i private barnehager, er avhengig av en tolkning av det aktuelle hjemmelsgrunnlaget.

Delegasjon til styrere i kommunale barnehager

Kommunedirektøren kan delegere myndigheten til å fatte vedtak om individuell tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp videre til andre personer i administrasjonen, jf. Prop. 46 L (2017–2018) s. 379. Styrere i kommunale barnehager er ansatt i kommunen, og vil i utgangspunktet kunne få delegert oppgaver.

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en uttalelse knyttet til delegering av vedtaksmyndighet til styrere i kommunale barnehager når det gjelder individuell tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp. Innledningsvis viser direktoratet til at en delegering må være forsvarlig, og at delegeringsadgangen kan være begrenset av lov.

I uttalelsen skriver direktoratet videre at det må gjøres en konkret vurdering i hvert tilfelle av om det er behov for at oppgavene skal organiseres adskilt fra oppgavene som barnehageeier. I tråd med lovens ordlyd må kommunen vurdere om myndighetsoppgavene med å fatte disse vedtakene skal organiseres adskilt fra barnehageeieroppgavene, ut ifra om dette er «egnet til å ivareta tilliten til kommunens upartiskhet som barnehagemyndighet». Videre vil hvordan kommunen organiserer sine oppgaver etter barnehageloven § 11 andre punktum, ha betydning for hvorvidt personer som utøver eieroppgaver også kan utøve myndighetsoppgaver.

Utdanningsdirektoratet skriver videre at dersom kommunen vurderer at oppgaver må organiseres adskilt for å ivareta tilliten til kommunenes upartiskhet, innebærer dette samtidig en begrensning i kommunedirektørens adgang til å delegere myndighetsoppgaver til personer eller organer som utøver eieroppgaver, herunder styrer i barnehagen.

Se hele uttalelsen fra Utdanningsdirektoratet her: Barnehageloven § 11 og delegering til styrer (Udir.no).

For øvrig har Utdanningsdirektoratet nylig utarbeidet en uttalelse om vedtak om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging og kravet til uavhengig organisering, der de blant annet skriver følgende:

Kommunen må vurdere om det er til det beste for barna i kommunen at oppgavene å fatte vedtak om spesialpedagogisk hjelp og vedtak om tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne organiseres sammen med oppgavene som eier, eller om det er til det beste for barna at oppgavene organiseres adskilt.

En adskillelse av oppgavene vil bidra til å sikre at det fattes vedtak om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne i samsvar med kravene i bhl. §§ 35 og 37, og at det er mindre fare for at det legges vekt på utenforliggende hensyn. Vi mener at dette taler for at det er til barnets beste at oppgavene organiseres adskilt. Det er imidlertid opp til kommunene å gjøre den konkrete vurderingen av barnets beste.

Les hele uttalelsen fra Utdanningsdirektoratet her: Vedtak om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging og kravet til uavhengig organisering (Udir.no).

Delegasjon til styrere i private barnehager

Ifølge kommuneloven § 5-4 første ledd kan kommunestyret og fylkestinget delegere myndigheten til å treffe vedtak til andre rettssubjekter knyttet til lovpålagte oppgaver hvis lovgivingen åpner for det. Om det er adgang til å delegere en bestemt oppgave, vil være avhengig av en tolkning av det aktuelle hjemmelsgrunnlaget basert på alminnelige rettskildeprinsipper, jf. Prop. 46 L (2017-2018) s. 66.

Utgangspunktet er at det er kommunen som er lokal barnehagemyndighet, og at det er kommunen eller fylkeskommunen som fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp, jf. barnehageloven §§ 10 og 35. Videre følger det av § 31 at det er kommunen som skal oppfylle retten til spesialpedagogisk hjelp for barn som er bosatt i kommunen. Hvis man vurderer å delegere vedtaksmyndighet til styrere i private barnehager, må man gjøre en vurdering av om lovgivningen åpner for det.

Vi ser at det i praksis er noen utfordringer knyttet til delegasjon til styrer når det gjelder både vedtak og gjennomføring for både spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging. Vi vil derfor ta opp disse problemstillingene overfor Utdanningsdirektoratet.