Kompetanse- og tjenesteutviklingstilskudd 2025
- Søknadsfrist:
- 17. mars 2025
- Målgruppe:
- Kommuner, interkommunale selskap, fagskoler, høgskoler, universitet og fylkeskommune
- Ansvarlig:
- Statsforvalteren i Innlandet
- Hvem kan søke:
- Kommuner, interkommunale selskap, fagskoler, høgskoler, universitet og fylkeskommunene
- Rapporteringsfrist:
- 1. mars 2026
Statsforvalteren har som oppdrag å forvalte kompetanse- og tjenestetilskuddet.
Tilskuddsordningen inngår i Kompetanseløft 2025 og Opptrappingsplan for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten.
Det anbefales sterkt at kommunene har enn plan for sitt arbeid med kompetanse og rekruttering jamfør den demografiske utviklingen i Innlandet.
Formål: Bidra til å redusere mangelen på personell med relevant fagutdanning i omsorgstjenesten, og legge til rette for en bærekraftig omsorgstjeneste.
Hvem kan søke: Kommuner, interkommunale selskap, fagskoler, høgskoler og universitet kan søke tilskudd. Fylkeskommunene kan kun søke om tilskudd til kompetansetiltak innen psykisk helse og rusfeltet
Tildelingskriterier: Det gis tilskudd til kompetansetiltak og tjenesteutvikling i omsorgstjenestene. Videre gis det tilskudd til kompetansetiltak innen psykisk helse og rusfeltet i andre kommunale og fylkeskommunale tjenester. Tiltak som utvikles i samarbeid med næringsliv eller utdannings- og forskningsinstitusjoner skal gis et fortrinn. Ved tildeling legges det til grunn en kommunal egenandel. For detaljer knyttet til tildelingskriteriene se vedlagt regelverk.
Prioritering: Følgende søknader prioriteres: Grunn- og videreutdanning, videreutdanning av høgskoleutdannede, desentraliserte studier, tjenesteutvikling og søknader fra distriktskommuner
Overføring/omdisponering av midler: Ubrukte midler kan overføres ett år. Midler som ønskes overført til 2025 føres på søknadsskjema for 2025. Det skal søkes om både om friske midler i 2025, og overføring av ubrukte midler i søknadsskjema for 2025. Ved ønske om omdisponering av midler ta kontakt med Statsforvalteren.
Søknadsskjema: Nytt av året er at søknadsskjema for tilskuddet nå er tilgjengelig i Altinn. Her finner dere skjemaet: https://staf.apps.altinn.no/staf/ktu-tilskudd-soknad/
Tilgang til søknadsskjema i Altinn: Den som fyller ut skjema søker på vegne av en organisasjon og må ha rettigheter til å fylle ut søknad og sende inn på vegne av denne. Ansvarlig for tilgang i Altinn i den enkelte kommune kan tildele eller delegere en slik rettighet.
Søker må da enten:
- Ha en rolle innenfor Helse-, sosial-, og velferdstjenester (for eksempel Kontaktperson for kommune/fylkeskommune) (Oversikt over roller i Altinn: Altinn - Alle Altinn-roller)
eller
- Få delegert tilgang til enkelttjeneste til det spesifikke skjema (Veiledning i Altinn: Altinn - Hvordan gi en enkelttjeneste og rolle til andre
Veiledning til utfylling av søknadskjema finner du under dokumenter til høyre.
Ved tekniske problemer med skjema følg denne lenken: Har du tekniske problemer med skjema? | Statsforvalterens fellestjenester.
SØKNADSFRIST ER MANDAG 17. MARS 2025.
Alle fylker har nå samme søknadsfrist grunnet overgang til digitalt skjema.
Rapportering: Det rapporteres til Statsforvalteren innen 01.03 2026. Det skal rapporteres for kalenderåret, det vil si per 31.12 året tilskuddet ble tildelt.
For mer informasjon se: Kompetanse- og tjenesteutviklingstilskudd - Helsedirektoratet
- Søknadsfrist:
- 17. mars 2025
- Målgruppe:
- Kommuner, interkommunale selskap, fagskoler, høgskoler, universitet og fylkeskommune
- Ansvarlig:
- Statsforvalteren i Innlandet
- Hvem kan søke:
- Kommuner, interkommunale selskap, fagskoler, høgskoler, universitet og fylkeskommunene
- Rapporteringsfrist:
- 1. mars 2026