Felles plan for evakuert-og pårørendesenter
Gjøvik-regionen har, i samarbeid med Innlandet Politidistrikt utarbeidet en felles plan for evakuerte og pårørende i en krise. Et evakuerte- og pårørendesenter (EPS) er et sted hvor kommunen og politiet kan ta imot, registrere og følge opp, fortrinnsvis fysisk uskadde, evakuerte fra et skadested og eventuelt gjenforene de med sine pårørende. Den er nylig revidert.
Pårørende og etterlatte som ikke blir gjenforent med sine egne fordi vedkommende har mistet, livet, er skadet eller savnet skal også få nødvendig krisehjelp ved EPS.
Planen skal være en felles plattform å jobbe ut fra for å nå målet om en best mulig ivaretagelse av evakuerte og pårørende. Videre skal planen bidra til å sikre et godt samvirke mellom nødetater, kommuner og andre organisasjoner i dette viktige arbeidet.
Politiet vurderer behovet og tar endelig beslutning om EPS skal opprettes i nært samarbeid med hendelseskommunen.
Kontaktpersoner
-
Gro Taraldsen
Tlf: 61 26 60 41 / 93 26 77 22