Ledig verv i kontrollkommisjonen for det psykiske helsevern ved Sykehuset Innlandet HF Sanderud
Det er fra 1. juni 2025 ledig verv som leder, eventuelt nestleder, i kontrollkommisjonen for det psykiske helsevern ved Sykehuset Innlandet HF Sanderud. Er du jurist/advokat og opptatt av å sikre den enkelte pasients rettsikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet kan dette være vervet for deg.
Medlemmene oppnevnes for fire år. Det gis godtgjøring for vervet i henhold til gjeldende regler. Informasjon om hva vervene innebærer kan gis av seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Innlandet Anne Kristine Hallum, tlf 625 51 366.
Søknadsfrist: 29. april 2025
Søknad, vedlagt CV med dokumenterte opplysninger om kompetanse og referanser sendes Statsforvalteren i Innlandet postboks 987, 2604 Lillehammer.
Eventuelt kan søknad sendes som sikker melding via vår hjemmeside. Den finner du her: Kontakt oss | Statsforvalteren i Innlandet
Les mer om kontrollkommisjonenes oppgaver her:
Kontrollkommisjonen for psykisk helsevern - Helsedirektoratet
Vi tar forbehold om at det kan skje endringer i lovverket knyttet til kontrollkommisjonene i oppnevningsperioden.
Krav til kvalifikasjoner
Leder /varaleder:
- Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer.
- Leder/varaleder må tilfredsstille kravene i domstolloven §§ 53-55.
- Leder/varaleder må være norsk statsborger, over 25 år, og ha juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap.
- Leder/varaleder må tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper.
- Leder/varaleder bør ha erfaring som dommer/dommerfullmektig og/eller erfaring innen helse- og sosialrettsfeltet, for eksempel gjennom advokatpraksis.
Ved behov kan de som oppnevnes være med å hospitere i andre kommisjoner.
Møtene er hovedsakelig planlagte, men vi gjør oppmerksom på at det kan komme andre møter i tillegg. For varaleder er det viktig å kunne møte på kort varsel.
Krav til habilitet
Etter psykisk helsevernlov § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon, som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevernet som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.
Godgjøring
Kontrollkommisjonens medlemmer får godgjøring pr. time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldene salærsats som er fastsatt av Justisdepartementet, etter forskrift av 3. desember 1997 nr.1441 om salær fra det offentlige til advokater mv. § 2.
Leder og varaleder:
- Lege og jurist som er i dommerembete eller ansatt i annen stilling, godgjøres pr time med 75% av den til enhver tid gjeldende salærsats.
- Lege og advokat som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 prosent av den til enhver tid gjeldende salærsats.