Sammen om lesing - Leselyststrategien 2024-2030

Illustrasjon av barn som er samlet bak en bok
Bildet er hentet fra Pixabay

Norske barn og unge har lavere leselyst og dårligere leseferdigheter enn før. Det er en utvikling vi skal snu. Vi skal øke leseferdighetene til barn og unge, skape leselyst og leseglede. Vi vet at jo mer vi leser, desto bedre lesere blir vi.

Publisert 21.01.2025

Kunnskapsdepartementet har gitt Utdanningsdirektoratet et oppfølgingsoppdrag av leselyststrategien 2024-2030, se Sammen om lesing

Bakgrunn for oppdraget:

Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet la i mai fram Sammen om lesing – Leselyststrategien 2024-2030. Bakgrunnen for strategien er at regjeringen ser en utvikling hvor barn og unge leser mindre, og leseferdighetene har gått ned. Både PISA 2022 og PIRLS 2021 viser en nedgang i leseferdighetene hos norske elever. I tillegg viser PIRLS 2021 at norske tiåringer har lavest leseglede blant alle de 65 deltakerlandene. Gjennom leselyststrategien ønsker regjeringen å bygge en god lesekultur, og bidra til at barn og unge får gode leseopplevelser og leseferdigheter. Innsatsområdene i strategien er leseopplæring og tilgang til og formidling av variert litteratur. God leseopplæring, leselyst og satsing på skolebibliotek er også en viktig del av stortingsmeldingen om 5.-10. trinn, - Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole — Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn.

Oppdraget:

Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag om å samarbeide med Nasjonalt lesesenter og andre relevante aktører slik at det legges til rette for god sammenheng og ressursutnyttelse for å styrke satsingen på lesing, leseferdigheter og skolebibliotek. Utdanningsdirektoratet kan vurdere hvordan andre statlige tiltak kan styrke satsingen på lesing, leseferdigheter og skolebibliotek.

Samarbeid:

I forbindelse med leselyststrategien, har Nasjonalt lesesenter fått midler til å gjennomføre den nasjonale satsingen for leseopplæring, Tid for lesing. Gjennom denne satsingen skal de utvikle støtteressurser og kompetanseutviklingstiltak for å styrke kvaliteten på leseopplæringen i skolen og bidra til god litteraturformidling i SFO og barnehage.

Nasjonalt lesesenter ved Universitet i Stavanger

Vi viser til Nasjonalt lesesenter Om Tid for lesing - en nasjonal satsing | Universitetet i Stavanger. Tid for lesing skal gi støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon. Her finner dere blant annet:

Våren 2025 arrangerer lesesenteret regionale samlinger for lærere på 3.-8. trinn som er opptatt av lesing. Hvordan kan du jobbe med lesing på skolen og i klasserommet? Dagsseminar for lærere: Tid for lesing | Universitetet i Stavanger

For dere i Innlandet kan dere notere dere sted og måned for seminar i nærheten av dere:

  • Gardermoen i mai
  • Trondheim i september

Følg med på nettsiden til Læringsmiljøsenteret.