Froland kommune meldes inn i ROBEK

Statsforvalteren har i dag orientert kommuneledelsen i Froland om at Froland kommune meldes inn i ROBEK-registeret fordi driftsbudsjettet for 2025 ikke er i balanse, men vedtatt med merforbruk. Vedtaket om årsbudsjett bryter dermed med kommunelovens regler om budsjettbalanse.

Publisert 03.03.2025

Kommunene er en sentral leverandør av velferdstjenester. Kommunelovens regler om økonomiforvaltning skal trygge det finansielle grunnlaget for tjenestene. Folkevalgte, ansatte og innbyggere skal vite hvilke disponeringer, innsparinger eller bevilgningsøkninger som gjelder for de velferdstjenestene kommunen sørger for. Formålsbestemmelsen for økonomiforvaltningen gir kommunestyret ansvar for å sikre en sunn og langsiktig økonomiforvaltning, for å sikre et godt tjenestetilbud og et handlingsrom for å utøve lokal politikk.

Balanse i de kommunale budsjettene er avgjørende for å kunne opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet. Kravet om budsjettbalanse er derfor ett av kommunelovens grunnleggende krav til kommunenes årsbudsjetter og økonomiplaner.


Kontroll på objektivt grunnlag

ROBEK (register om betinget godkjenning og kontroll) er et register over kommuner og fylkeskommuner som er i økonomisk ubalanse eller som ikke har vedtatt økonomiplanen, årsbudsjettet eller årsregnskapet innenfor de fristene som gjelder.

Statsforvalteren har i oppdrag å føre kontroll med om kommuner skal meldes inn eller ut av ROBEK-registeret. Statsforvalterens kontroll skal skje på objektivt grunnlag.

– Kontrollen skal ikke inneholde Statsforvalterens skjønnsmessige vurderinger av kommunens økonomiske situasjon, men bare om årsbudsjett og økonomiplan er i balanse, sier statsforvalter Gina Lund.


«Ufordelt innsparing» i vedtak om årsbudsjett 2025

Froland kommunestyre vedtok i årsbudsjettet for 2025 en innsparing på 1 mill. kroner for 2025. Innsparingen ble knyttet til «Sluttpakke for personer som nærmer seg pensjonsalder», men ble ikke fordelt på kommunens budsjettområder. En slik fordeling la kommunen opp til skulle skje i forbindelse med 1. tertialrapport for 2025.

I brev til alle landets kommuner datert 07.11.2024, slår Kommunal- og distriktsdepartementet fast at et innsparingskrav som ikke er fordelt på kommunens tjenesteområder er å anse som en «ufordelt innsparing». Det samme gjelder innsparingskrav som er lagt inn midlertidig på ett tjenesteområde, og der kommunestyret på et senere tidspunkt må ta stilling til hvordan innsparingskravet skal fordeles på andre budsjettområder. En «ufordelt innsparing» er brudd på kommunestyrets prioriteringsplikt og kravet om budsjettbalanse.

Froland kommunes årsbudsjett for 2025 må derfor anses for å være vedtatt med et merforbruk, som innebærer at kommunen må meldes inn i ROBEK.

– Statsforvalteren i Agder jobber aktivt for å hindre at kommunene kommer i ROBEK. Resultatet av årets kontroll med budsjett- og økonomiplanene ble dessverre likevel at Froland kommune må meldes inn, fortsetter Lund.


Anbefaler ikke bruk av unntakshjemmel

Kommuneloven har en unntakshjemmel som åpner for at departementet kan bestemme at kommuner som oppfyller de objektive kriteriene for innmelding i ROBEK likevel ikke skal meldes inn. Vilkåret er da at det «åpenbart ikke er behov for å kontrollere kommunens eller fylkeskommunens årsbudsjett og låneopptak».

– Ut fra en samlet vurdering av Froland kommunes økonomiske utvikling og stilling finner vi ikke grunnlag for å anbefale at departementet benytter unntakshjemmelen, sier Lund.


Hva skjer videre?

Kommuner som er i ROBEK er underlagt statlig kontroll med årsbudsjett, låneopptak og langsiktige leieavtaler. I tillegg skal kommunen fastsette en tiltaksplan som sikrer at økonomien bringes i balanse.

Innmeldingen innebærer at Statsforvalteren skal foreta lovlighetskontroll av budsjettvedtaket samt fastsette en låneramme for budsjettåret 2025. Videre må Froland kommune vedta en tiltaksplan innen 30. juni 2025.

I tillegg til å melde kommuner inn eller ut av ROBEK-registeret har også Statsforvalteren i oppdrag å følge opp kommuner som er i ROBEK.

– Fra Statsforvalterens side ønsker vi nå en konstruktiv dialog. I første omgang ønsker jeg å komme til kommunestyret for å orientere om konsekvensene av å bli innmeldt i ROBEK og om Statsforvalterens rolle i det videre samarbeidet, avslutter Lund.