Hva skal en søknad inneholde?

I forurensningsforskriften § 36-2 er det beskrevet hva en søknad om tillatelse etter forurensningsloven skal inneholde. Den som skal søke om tillatelse må redegjøre for hvert enkelt punkt, dersom det er relevant for den planlagte aktiviteten. Statsforvalteren kan også be om ytterligere opplysninger dersom det er nødvendig for behandlingen av saken. 

Kort oppsummert skal en søknad inneholde:

  • Sammendrag av søknaden
  • Faktaopplysninger om bedriften, anlegget og lokaliteten, samt høringsparter (inkludert naboliste)
  • Beskrivelse av kommunens regulering av området etter plan- og bygningsloven
  • Beskrivelse av anlegget, prosesser/aktiviteter, produksjon-/behandlingskapasitet og årlige rammer
  • Råvarer og hjelpestoffer som benyttes i slike mengder at det kan ha betydning for miljøet
  • Alle utslipp som virksomheten kan forårsake og hvordan disse utslippene vil påvirke miljøet (nærmere forklart under Utslipp til vannUtslipp til luft og Støy)
  • Beskrivelse av miljørisikoen ved aktivitetene
  • Tiltak for å redusere utslipp
  • Rensing av utslipp (metoder og rensegrad)
  • Andre tiltak for å forebygge eller begrense forurensningen fra virksomheten, for eksempel fra diffuse utslipp og fra lagring av råvarer/produkt/avfall som mottas
  • Beskrivelse av hvorvidt virksomheten (de omsøkte aktivitetene) vil kunne påvirke vernede områder, naturtyper, økosystemer eller arter
  • En oversikt over anlegget med bilder, skisser, kart etc. der anleggets og utslippspunktenes plassering går klart frem

I tillegg må virksomheter som er omfattet av industriutslippsdirektivet (IED) jf. forurensningsforskriften kapittel 36, vedlegg 1, vurdere sine aktiviteter mot aktuelle BAT-konklusjoner. 

Under finner du mer informasjon om utvalgte punkter i § 36-2. 

Beskrivelse av kommunens regulering av området etter plan- og bygningsloven

Alle omsøkte aktiviteter må være i tråd med den endelige reguleringen etter plan- og bygningsloven for området. Ved tvil om planforholdet må søker kontakte planmyndigheten i den aktuelle kommunen. Dersom den omsøkte virksomheten vil være i strid med endelige planer, kan Statsforvalteren kun gi tillatelse etter forurensningsloven dersom det foreligger et skriftlig samtykke fra planmyndigheten i kommunen. 

Formålet med dette kravet er at det først og fremst er kommunen som myndighet etter plan- og bygningsloven som har ansvar for arealdisponeringen i et område. Bestemmelser i en reguleringsplan er også førende for hvilke krav Statsforvalteren kan sette i en utslippstillatelse. Det er et viktig forvaltningsprinsipp at det i en tillatelse etter forurensningsloven ikke kan settes lempeligere krav enn det som følger av planbestemmelsene for et område.

Forholdet til plan må altså som hovedregel være avklart før søknaden sendes inn. Dersom det er en pågående planprosess eller dispensasjonssak vil vi kun starte saksbehandlingen i samråd med søker. Vi vil ikke fatte vedtak i saken før planforholdet er avklart. 

Beskrivelse av anlegget og aktivitetene

Søknaden må inneholde opplysninger om planlagt produksjon/aktiviteter og prosesser. De forskjellige trinnene i virksomheten og hvilke teknikker som benyttes må beskrives. Det er ofte nyttig å legge ved et flytskjema og vise til dette i beskrivelsen. 

Det må komme klart fram hvilke rammekrav (produkter/aktiviteter, årlige mengder og lignende) virksomheten søker om. Der det er relevant, bør det også komme frem hvilke aktiviteter som foregår under tak, innendørs (fire vegger), under klimavern eller utendørs, samt en beskrivelse av dekkene der de omsøkte aktivitetene skal foregå. 

Utslipp til vann, grunn og luft

Utslippskomponenter fra virksomheten som antas å ha størst miljømessig betydning, vil bli uttrykkelig regulert gjennom spesifikke utslippsgrenser i tillatelsen. Grensene fastsettes ut fra mulige miljøeffekter av komponenten, situasjonen i resipienten og hvilke utslippsnivåer som kan oppnås ved bruk av beste tilgjengelige teknikker (BAT).

Søker må redegjøre for hvilke utslipp det søkes om å slippe ut i konsentrasjoner, total tonnasje og vannmengde. Søknaden må også inneholde en beskrivelse av eventuelle tiltak for å redusere utslipp, beskrivelse av rensing (metoder og rensegrad) og en vurdering av hvordan de ømsøkte utslippene vil påvirke miljøet. I de fleste tilfeller vil det være behov for spisskompetanse. Da trenger dere hjelp av en konsulent for å vurdere effektene av utslippet i resipientene.

Må det omsøkte tiltaket konsekvensutredes? 

En konsekvensutredning er en kartlegging av tiltakets konsekvenser for miljø og samfunn. Planmyndigheten i kommunen er i utgangspunktet ansvarlig myndighet for gjennomføring av konsekvensutredninger. Dersom tiltaket det søkes om tillatelse til ikke medfører endringer av gjeldende plan, kan det i visse saker være krav om gjennomføring av konsekvensutredning etter forskrift om konsekvensutredninger. Statsforvalteren er ansvarlig myndighet for konsekvensutredningen i slike tilfeller. Behovet for konsekvensutredning av den aktiviteten det søkes om, bør avklares før søknaden sendes. For aktiviteter som skal konsekvensutredes, skal utredningen normalt inngå i søknaden etter forurensningsloven.

 

 

Endring av eksisterende tillatelse

Dersom virksomheten planlegger endringer i driften som medfører behov for mindre endringer av vilkårene som ikke medfører nye typer utslipp eller at utslippene øker, kan virksomheten søke om endring av den eksisterende tillatelsen. Søknad må sendes i god tid, slik at endret tillatelse foreligger før endringer i driften gjennomføres. Ved søknad om mindre endringer av en eksisterende tillatelse er det tilstrekkelig at søknaden inneholder opplysninger om endringene og hvilke miljøkonsekvenser de kan ha. 

Søknader om endring som innebærer at nye typer utslipp oppstår eller at utslippene øker utover det som tidligere er tillatt, blir vurdert som søknad om ny tillatelse for eksisterende anlegg. 

Statsforvalteren kan også endre tillatelsen på eget initiativ, reglene for dette er gitt i forurensningsloven § 18. Vi kan i alle tilfeller endre eller trekke en tillatelse når det har gått ti år etter at den er gitt. Vi vil da varsle bedriften i god tid før tillatelsen endres.