Kommuneproposisjonen for 2025 og forslag til nytt inntektssystem
14.mai la regjeringen fram forslag til revidert nasjonalbudsjett 2024, kommuneproposisjonen for 2025 samt forslag til nytt inntektssystem for kommunene.
Revidert nasjonalbudsjett 2024
I revidert nasjonalbudsjett er det ingen endringer i kommunenes inntektsrammer for 2024. Kommunal deflator er samlet sett uendret, men lønnsveksten øker fra 4,9 til 5,2 prosent, mens prisveksten anslås redusert fra 3,4 til 3 prosent. Anslaget for skatt på inntekt og formueskatt er også uendret.
Kommuneproposisjonen 2025
Regjeringen legger i kommuneopplegget for 2025 opp til en vekst i frie inntekter for kommunesektoren på 6,4 mrd. kroner. Denne fordeler seg med 5 mrd. til kommunene og 1,4 mrd. kroner til fylkeskommunene. 3,9 mrd. av veksten er knyttet til økte demografi- og pensjonskostnader, fordelt med hhv. 2,5 mrd. kroner til kommunene og 1,2 mrd. kroner til fylkeskommunene. Det presiseres at disse anslagene er usikre og at de vil bli oppdatert frem til statsbudsjettet budsjettet legges frem.
Veksten i frie inntekter vil gi sektoren et handlingsrom utover demografi- og pensjonskostnader på 2,5 mrd. kroner. Av veksten for kommunene er 250 mill. kroner begrunnet med bemanning i barnehager, mens 1,6 mrd. kroner er knyttet til omleggingen av inntektssystemet for kommunene. Av disse fordeles 1,5 mrd. kroner særskilt slik at kommuner med lave samlede skatteinntekter får en større del av veksten enn kommuner med høye inntekter. I tillegg settes det av 0,1 mrd. kroner til kommuner som taper på omleggingene i inntektssystemet samlet sett.
Nytt inntektssystem for kommunene fra 2025
Regjeringen legger også fram et forslag til nytt inntektssystem for kommunene, med virkning fra 2025. Forslaget er omtalt i del II av kommuneproposisjonen. Regjeringen foreslår følgende endringer:
Skatt- og inntektsutjevning
Skatt:
- Skatt på utbytte tas ut av skattegrunnlaget til kommunene
- Kommunenes andel av formueskatten halveres, og erstattes av en høyere andel av inntektsskatten
Inntektsutjevning:
- Økt inntektsutjevning slik at alle kommuner får minst 95 prosent av gjennomsnittlig skatteinntekt
- Dette skjer gjennom å øke skatteutjevningen fra 60 til 64 prosent
For mer informasjon om endringene i inntektsutjevningen, se pressemelding på regjeringen.no i margen til høyre.
Utgiftsutjevningen
- Fullt basistilskudd foreslås gjeninnført.
- Kostnadsnøklene er revidert på bakgrunn av nye analyser.
- Levekårskriterier får generelt økt vekt i de nye kostnadsnøklene.
Regionalpolitiske tilskudd
- Distriktstilskudd Sør-Norge og Distriktstilskudd Nord-Norge videreføres, med følgende endringer:
- Ny distriktsindeks legges til grunn
- Inntektsgrensen for å motta Distriktstilskudd Sør-Norge utvides slik at de rikeste kommunene ikke lenger vil motta dette tilskuddet
- Veksttilskuddet og Storbytilskuddet videreføres, men veksttilskuddet får en sterkt redusert sats
- Regionsentertilskuddet avvikles
Det forslås også endringer i ordningen for ressurskrevende tjenester. For mer informasjon om disse endringene, se nyhetsartikkel om oppdatert kostnadsnøkkel i margen til høyre.
Anslag på fordelingsvirkninger av forslag til endringer i inntektssystemet og toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester
De enkelte endringene slår til dels svært ulikt ut i enkeltkommuner. Tabellen i margen til høyre viser anslåtte utslagene av enkeltelementene og samlet for kommunene i Agder.
For mer informasjon om kommuneproposisjonen, se egne temasider på regjeringen.no.