Vil retten til spesialundervisning forsvinne?

Ekspertgruppen foreslår tiltak for å sikre at alle barn og unge får en mulighet til å nå sitt potensiale for læring. Målsettingen er å redusere behovet for spesialundervisning.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 05.04.2018

INKLUDERENDE FELLESSKAP FOR BARN OG UNGE

Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging

4. april fikk statsråd Jan Tore Sanner overrakt ekspertgruppens omfattende utredning på 287 sider.
Det er mange gode betraktninger i dette dokumentet.

Ekspertgruppen foreslår en plikt for barnehager og skoler til å sikre et inkluderende pedagogisk barnehage- og opplæringstilbud for alle barn og unge. Det må tydeliggjøres at dette er en plikt som skal sikre tidlig og målrettet tilpasset opplæring med utgangspunkt i barn og elevers evner, behov og forutsetninger. Barn og unge skal sikres best mulig praksis for å nå sitt potensial for læring i et inkluderende fellesskap.

Barnehagen og skolen må forpliktes til å sørge for at alle barn og unge får rask og effektiv hjelp med sine vansker.

Det foreslås også en kommunal veiledningstjeneste der dyktige spesialpedagoger jobber fleksibelt opp mot barnehagene og skolene.

Denne rapporten egner seg godt for refleksjoner og drøftinger i fagmiljø, barnehager og skoler.
Har vi et inkluderende fellesskap for barn og unge?

Rapporten skal på høring i 3 mnd og Utdanningsdirektoratet vil arrangere høringskonferanser.

Les hele rapporten her >

Tore K. Haus
Utdannngsdirektør