Nesten 700 barnehageansatte i Aust-Agder på fagdag i Arendal kulturhus!
Tema for årets samling var ”Relasjonsbygging og håndtering av utfordrende adferd”.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Fylkesmannens fagdag for barnehageansatte gjennomføres hvert år den første torsdagen i februar. I år var nesten 700 barnehageansatte i Aust – Agder tilstede i Arendal kulturhus. Temaet dagen var læringsmiljøet og relasjoner i barnehagen. Foredragsholder Pål Roland lærte oss om «Relasjonsbygging og håndtering av utfordrende adferd i barnehagen».
Roland håndterte godt det å ha 700 elever i «klassen». Han klarte på sin gode pedagogiske måte å forklare vanskelige teoretiske modeller. Publikum opplevde at han var god å høre på. Han kom med mange metaforer og egne erfaringer underveis. I tillegg gav han deltagerne en mulighet til individuell refleksjon og til gjenfortelling av vanskelige teoretiske modeller for hverandre i smågrupper underveis.
Dagen var innholdsrik og variert med blant annet taler, foredrag, musikk og trim.
Utdanningsdirektør Karen Junker ønsket alle velkommen. Fylkesmann Stein. A. Ytterdahl bidro til samlingen med sitt gode åpningsforedrag der han blant annet la vekt på at samarbeid og læring blir det viktigste i arbeidslivet i fremtiden. Han understrekte at et helhetlig læringsløp i vårt flerkulturelle samfunn vil kreve trygge gode relasjoner både for barn og voksne.
Pål Roland, dosent ved Universitet i Stavanger og ansatt ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og adferdsforskning i Stavanger, dro oss alle gjennom et lærerikt foredrag basert på nyeste forskning. Gode relasjoner mellom barna og mellom barn og ansatte er avgjørende for å få kvalitet på barnas læringsmiljø.
Roland som er kjent for sin gode formidlingsevne og lærerike metodikk i sine foredrag, gav oss mye kunnskap om blant annet de tre teoretiske modellene «Sosial balanseteori», «Bukowski and Abecassis» og SIP modellen K. Dodge fra 2006.
I den første modellen om sosial balanseteori, lærte vi at enkelte barn stenger ute andre barn for å oppnå en belønning selv. Denne belønningen kan blant annet være tilhørighet eller makt over andre barn. Flere barn opplever å bli «syke» fordi de blir ekskludert. Statusforskning viser også at et barn som oppnår makt og posisjon ikke nødvendigvis er dem som blir best likt. Voksne i barnehagen må blande seg inn i barnas kommunikasjon og få dem til å forstå at ekskludering ikke er lov. Barn som viser at de er gode til å inkludere andre f.eks i lek, bør på et tidlig tidspunkt få ros og applaus for sin adferd.
Foredraget basert på « Bukowski and Abecassis» delte barna inn i fem teoretiske kategorier. Han gav oss en innføring i gruppene lengst til venstre og gruppa lengst til høyre på skalaen. Barna lengst til venstre ble omtalt som «den glemte gruppen». Det er barn er dem som ikke etterspør noe, de som sitter stille uten å være til bry. Disse må stimuleres på et tidlig tidspunkt. Barna lengst til høyre tilhører en gruppe barn med utaggerende adferd og barn med store adferdsproblemer. Barna i denne gruppa blir oftere ekskludert av voksne og barn. Roland mener at disse to gruppene barn i større grad utestenges enn andre. Alle som jobber med barn må ta tak i disse to risikogruppene så tidlig som mulig for å hjelpe dem til selvhevdelse og til å bli inkludert.
Den tredje modellene han presenterte var «SIP – modellen K. Dodge 2006». Denne figuren er tegnet slik at den forestiller seg at man er inni hjernen til en person. Den innerste sirkelen kalt «databasen» er der tidligere lagrede ting ligger i vår hukommelse. Den ytre sirkelen omhandler «her og nå – kommunikasjon» eller «online – kommunikasjon». Vi fikk blant annet en innføring i hvorfor « de hissige» barna kommuniserte slik de gjorde og hvor viktig det var å bygge gode minner i databasen mens barna var små. De lagrede minnene hjelper oss til å bli «beskyttet» mot ulike relasjonelle problemer senere i livet.
Etter lunsj fikk vi et kulturelt innslag av egen Kirsten Bråten Berg med flott sang, harpeleik og allsang.
Fysisk aktivitet ble det også tid til med to dyktige Stamina - instruktører. Det var et flott syn å se nesten 700 deltagende trimme stående i Store Torungen.
Tilbakemeldingene var at dette var en lærerik og faglig god dag!