Nå sender vi digitale brev til deg

I tiden framover skal de aller fleste brev fra oss til privatpersoner i Trøndelag sendes digitalt. Det er en god grunn til å opprette en digital postkasse.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 15.11.2018

I fjor mottok og sendte Fylkesmannen i Trøndelag rundt 65 tusen dokumenter. De fleste av disse ble sendt som vanlig brevpost, men vi har digital dokumentutveksling med kommunene i Trøndelag.

På landsbasis sender det offentlige ut rundt åtte brev per innbygger i året. Det tilsvarer 40 millioner brev. I framtiden vil det meste av dette sendes digitalt, og nå har også vi begynt å sende sikker og trygg digitalpost til fylkets innbyggere.

Hva bør du gjøre?

Det er en stor fordel å ha en digital postkasse. Nesten 1,8 millioner nordmenn har allerede opprettet en digital postkasse. Har du gjort det?
Det er ikke nok å ha en vanlig konto for e-post. Vi sender ikke sensitiv informasjon med vanlig e-post, da det ikke er sikkert nok. Med en digital postkasse får du en sikker løsning for å motta og oppbevare viktig post digitalt. I tillegg kommer posten raskere fram til deg når du slipper å vente på postgangen. Du har to digitale alternativ å velge mellom.

e-Boks eller Digipost

Du kan opprette en digital postkasse, Digipost, hos Posten Norge eller hos e-Boks. Du velger selv hvem du vil benytte. Fordelene for deg er mange:

• Du mottar posten med en gang
• Du har tilgang til posten over alt
• Du sparer miljøet (mindre papirbruk, færre utskrifter og redusert transportbehov)
• Både du og vi sparer porto på å velge digital post.


Har du digital postkasse?


Hvis det er lenge siden du har logget deg inn, er det lurt å gjøre det nå. Dette for å:

• Kontrollere at kontaktinformasjonen din er korrekt
• Bestille varsling på SMS eller e-post når du får brev fra det offentlige

Du kan sende digitalt til oss

Den sikreste og beste måten du tar kontakt med oss på, er å bruke et digitalt meldingsskjema, «Send sikker melding».
Du logger inn via ID-porten, et felles og sikkert innloggingssystem for offentlige tjenester. Fordelen er at du kan sende (person)sensitiv informasjon gjennom denne løsningen. I tillegg håndterer systemet store vedlegg.


Gjelder det separasjon, skilsmisse eller mobbing?


Det er verdt merke seg at det finnes digitale løsninger for det meste. Skal du for eksempel melde fra om mobbing i skolen? Skal du søke separasjon eller skilsmisse? Det finnes egne digitale skjema for dette. Alle disse skjemaene er samla her. Det finnes også digitale løsninger som gjelder vergemål.


Vil du fortsatt ha brevet i den gamle postkassa?

Systemet vårt er lagt opp slik at dersom du har digital postkasse, sender vi til denne. Om du ikke har opprettet digital postkasse vil våre brev fortsatt komme på gammelmåten.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.