Produksjonstilskudd og avløsertilskudd - to-trinns godkjenning

Landbruksdirektoratet sendte 07.05.2021 ut informasjon om at det fra denne dato er nye rutiner for godkjenning av produksjonstilskuddet. 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 21.09.2021

Det er innført ny funksjonalitet i fagsystemet for produksjons- og avløsertilskudd (eStil PT) for å sikre at den som fatter vedtak har budsjettdisponeringsmyndighet, og at vedtak fattes av en annen enn den som har behandlet søknaden.

Omtalen i kapittel 7 Vedtak og utbetalinger i rundskriv 2021-6 Produksjonstilskudd og avløsertilskudd – forvaltningsansvar og saksbehandling, er oppdatert med omtale av dette og hvilke krav som stilles til den som gjør den endelige godkjenningen av søknader. I tillegg er det endret begrepsbruk i fagsystemet, fra «attestering» til «endelig godkjenning», og rundskrivet er oppdatert i tråd med dette.

Rolle (brukeradministrasjon) for endelig godkjenning

Den som skal gjøre den endelige godkjenningen av søknaden (fatte vedtak) må, i tillegg til å ha skrivetilgang til eStil PT (PT_SB), ha rollen PT_VEDTAK. For å kunne tildeles denne rollen, må kommunen bekrefte til brukeradministrator hos Statsforvalteren at den ansatte har budsjettdisponeringsmyndighet for produksjons- og avløsertilskudd.

Fortsatt er det bare 8 kommuner som har meldt inn hvem som skal ha denne tilgangen. Vi ser gjerne at kopi av den skriftlige budsjettdisponeringsmyndigheten vedlegges når det sendes inn beskjed om hvem som skal ha rollen PT_VEDTAK. Generelt er det leder som melder inn denne rollen foruten alle andre roller.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktpersoner