Ledige verv i kontrollkommisjonene for psykisk helsevern i Trøndelag

Statsforvalteren har i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å rekruttere og oppnevne medlemmer til kontrollkommisjonene i det psykiske helsevernet.

I Trøndelag er det 5 kontrollkommisjoner for psykisk helsevern. I tillegg er det en nasjonal kommisjon for personer dømt til tvungen omsorg. Det er nå ledige verv i flere av disse, med søknadsfrist 15.08.2024.

Publisert 02.07.2024

«Ved institusjoner hvor noen er under psykisk helsevern skal det være en kontrollkommisjon, jf. psykisk helsevernloven § 6-1. Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist, og ellers bestå av en lege og to andre medlemmer. I henhold til lovens § 6-1 tredje ledd oppnevnes kontrollkommisjonen av departementet, som også bestemmer hvilket område som skal være tillagt hver kommisjon. Helsedirektoratet har et ansvar for å følge opp kontrollkommisjonen både administrativt og faglig.

Statsforvalteren er delegert enkelte oppgaver knyttet til drift av kontrollkommisjonene, herunder ansvar for å oppnevne medlemmer. Videre skal Statsforvalteren gi innstilling til Helsedirektoratet om hvordan fordelingen av institusjoner bør være mellom kommisjonene, som deretter fastsetter ansvarsområdet i henhold til psykisk helsevernforskriften § 43. Oppgavene knyttet til oppnevning og ansvarsområde er finansiert over Statsforvalterens driftskapittel (kap.1510).»

Følgende verv lyses ut, der oppnevningsperioden er gjeldende fra 01.01.2025:

Viktig presisiering angående utlyste verv:

  • I de tilfellene at eksisterende varamedlem kan gjenoppnevnes, vil vi vurdere om aktuelle medlem kan oppnevnes som hovedmedlem. I dette tilfelle vil varaverv bli ledig. Vi ber derfor om at det presiseres i søknaden hvorvidt det i tillegg søkes på varaverv, selv om det i utgangspunktet er hovedvervet som lyses ut. De aktuelle vervene det gjelder er merket med *.

Kontrollkommisjonen for Helse Nord- Trøndelag, psykisk helsevern, Sykehuset Namsos:

  • Vara lekmedlem (helse/ sosialfaglig bakgrunn)
  • Vara bruker/ pårørenderepresentant

Kontrollkommisjonen for Helse Nord- Trøndelag, psykisk helsevern, Sykehuset Levanger:

  • Leder*
  • Varaleder
  • Bruker/pårørenderepresentant*

Kontrollkommisjonen for St. Olavs hospital, akutt-og alderspsykiatri

  • Leder*
  • Lekmedlem (helse/ sosialfaglig bakgrunn) *

Kontrollkommisjonen for St. Olavs hospital, Regional sikkerhetsavdeling (RSA), Sikkerhetsbygget

  • Leder*
  • Legemedlem*
  • Lekmedlem (helse/sosialfaglig bakgrunn) *
  • Bruker/ pårørenderepresentant*

Kontrollkommisjonen for St. Olavs hospital - barn og unge, rehabilitering og DPS

  • Leder*
  • Legemedlem*
  • Lekmedlem (helse/sosialfaglig bakgrunn) *
  • Bruker/ pårørenderepresentant*

Kontrollkommisjonen for Sentral fagenhet for tvungen omsorg

  • Vara legemedlem
  • Lekmedlem (helse/ sosialfaglig bakgrunn) *

 

Bruker/pårørenderepresentanten skal enten selv ha vært under psykisk helsevern eller ha vært nærstående til pasient, eller ha representert pasientinteresser i stilling eller verv. Det kan for eksempel være i en interesseorganisasjon som brukerrepresentant e.l.

Utgangspunktet er at medlemmer oppnevnes for fire år av gangen, med mulighet for ny oppnevningsperiode på fire år. Dersom medlemmer av en kontrollkommisjon må oppnevnes på nytt samtidig, oppnevnes to av medlemmene for to år.

Krav til habilitet:

Etter psykisk helsevernloven § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevern som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.

Godtgjøring:

Det gis godtgjøring for vervet.

Ber om at søknad oversendes til Statsforvalteren i Trøndelag, Postboks 2600, 7734 Steinkjer. Søknaden merkes med den aktuelle kontrollkommisjonen det søkes på. Søknader kan også sendes digitalt som sikker melding.

 

 

Søknadsfrist: 15.08.2024.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.