Samiske elevers rett til et trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Samehets og hverdagsrasisme er former for krenkelser som kan true denne retten for samiske elever. Det er viktig at skoler, elever og foresatte er oppmerksomme på denne problematikken og vet hvordan de skal håndtere slike situasjoner.


Statsforvalteren i Trøndelag arbeider med å sikre at disse rettighetene blir ivaretatt og at skolene aktivt arbeider for et inkluderende miljø for alle elever, uavhengig av kulturell bakgrunn.

Publisert 19.12.2024

Utfordringer samiske elever møter i skolen

Samiske elever står overfor flere utfordringer i det norske skolesystemet. Nyere undersøkelser viser at samehets dessverre fortsatt er et problem. Dette kan komme til uttrykk på ulike måter, fra åpenlyse verbale krenkelser til mer subtile former for diskriminering.

Mange samiske elever opplever at deres kultur og identitet blir marginalisert eller misforstått. Dette kan føre til følelser av fremmedgjøring og manglende tilhørighet i skolemiljøet. I noen tilfeller kan samiske elever også møte stereotypier og fordommer fra både medelever og lærere, noe som påvirker retten til et trygt og godt skolemiljø, som gjelder for alle elever. 

En rapport fra Folkehelseinstituttet (FHI) fastslår at samer fremdeles opplever diskriminering og hets. Rapporten viser blant annet at samer kan oppleve:

  • Negative holdninger og stereotypier: Mange samiske elever blir utsatt for nedsettende kommentarer og latterliggjøring knyttet til deres kultur og identitet.

  • Mangel på kunnskap og bevissthet: Lærere og medelever har ofte begrenset kunnskap om samisk historie og kultur, noe som kan bidra til å opprettholde fordommer.

  • Systematisk diskriminering: Manglende tilrettelegging for undervisning på samisk og synlige samiske markører kan skape en opplevelse av å bli ekskludert eller usynliggjort.

Samfunnsansvar og løsninger

Samehets er ikke bare et individuelt problem, men et samfunnsproblem som krever kollektiv innsats. Dette inkluderer:

  • Styrking av lærerkompetanse: For å sikre et inkluderende og trygt skolemiljø viser vi til våre ressurssider, hvor skoler og lærere kan finne råd, tips og gode eksempler på hvordan man kan inkludere mer samisk innhold i undervisningen. Dette inkluderer forslag til undervisningsopplegg, tilgang til relevant litteratur og lenker til eksterne ressurser. Les mer og finn inspirasjon på siden vår om støtte til arbeid med samisk innhold i skolen.

  • Synliggjøring av samisk kultur: Skolen bør aktivt inkludere samisk kultur og historie i undervisningsplaner og markere viktige samiske merkedager. Dette kan gjøres gjennom konkrete tiltak som å bruke undervisningsressurser som fremmer kunnskap om samisk samfunn og tradisjoner, eller ved å invitere samiske gjesteforelesere til skolen. Samtidig kan skolen trekke inn samiske markeringer i dagliglivet, som Samefolkets dag, for å øke synligheten og inkluderingen av samisk kultur.

  • Elevmedvirkning: Elever bør involveres i arbeidet med å skape et inkluderende skolemiljø, hvor deres stemmer blir hørt og respektert. Dette kan omfatte elevstyrte prosjekter som utforsker samisk kultur, bidrag til undervisningsinnhold eller arrangementer som synliggjør mangfoldet i skolesamfunnet. Ved å la elevene være aktive deltakere i slike prosesser, sikrer man at tiltakene får bedre forankring og støtte blant medelever.

Hvordan kan samehets og hverdagsrasisme se ut i skolen?

Samehets omfatter negative handlinger eller ytringer rettet mot personer på grunn av deres samiske bakgrunn. Dette kan inkludere:

  • Nedsettende kommentarer om samisk kultur eller tradisjoner
  • Latterliggjøring av samisk språk
  • Ekskludering fra sosiale sammenhenger på grunn av samisk identitet
  • Stereotypiske fremstillinger av samer

Hverdagsrasisme mot samer kan være subtil og ofte ubevisst, men like fullt skadelig. Det kan handle om:

  • Upassende spørsmål eller antagelser om samisk livsstil
  • Ignorering eller bagatellisering av samisk kultur i undervisningen
  • Mikroaggresjoner som signaliserer at samisk identitet er mindre verdt

Forebygging og bevisstgjøring

For å bekjempe samehets og hverdagsrasisme i skolen er det viktig med:

  • Økt kunnskap om samisk kultur og historie i undervisningen
  • Bevisstgjøring rundt stereotypier og fordommer
  • Aktiv inkludering av samisk perspektiv i skolehverdagen

Skolens ansvar og elevenes rettigheter

Skolen har en lovfestet plikt til å sikre et trygt og godt skolemiljø for alle elever, inkludert samiske elever. Dette innebærer:

  • Aktivt arbeid for å forebygge samehets og hverdagsrasisme
  • Plikt til å gripe inn ved mistanke om eller kjennskap til krenkelser
  • Utarbeiding av en handlingsplan ved tilfeller av samehets

Elever har rett til:

  • Å bli tatt på alvor når de melder fra om samehets
  • Å få saken sin undersøkt og fulgt opp av skolen
  • Å delta i utformingen av tiltak for å bedre skolemiljøet

Hva kan du selv gjøre som elev?

Som elev har du flere muligheter til å bidra til et trygt og godt skolemiljø, enten du selv opplever krenkelser eller ser at andre blir utsatt. Her er noen konkrete råd og tiltak du kan ta i bruk.

Hvis du selv opplever krenkelser:

  • Kontakt skolen først: Det er skolen som har hovedansvaret for å sørge for at du får et trygt og godt skolemiljø. Snakk med læreren din, rådgiveren, eller rektor, og fortell om det du opplever. Be om konkrete tiltak for å stoppe krenkelsene.

  • Kontakt oss hvis skolen ikke hjelper: Dersom skolen ikke tar situasjonen på alvor eller ikke gjør nok for å sikre et trygt miljø, kan du kontakte oss i Statsforvalteren. Vi er en rettssikkerhetsinstans som sørger for at skolen følger loven. Les mer om hvordan du kan melde fra her.

  • Snakk med noen du stoler på: Del opplevelsene dine med en forelder, venn, eller annen voksen du stoler på, som kan støtte deg gjennom prosessen.

Hvis du ser at andre blir utsatt:

  • Støtt medeleven: Vis at du bryr deg, og stå opp mot mobbing eller diskriminering ved å si ifra til en voksen.

  • Kontakt oss anonymt: Hvis du er redd for konsekvenser, kan du melde fra anonymt til skolen eller direkte til oss i Statsforvalteren.

  • Vær en positiv rollemodell: Bidra til et inkluderende skolemiljø ved å vise respekt for mangfold og støtte elever som opplever utfordringer.

Hva kan Statsforvalteren gjøre for deg?

Statsforvalteren har et viktig ansvar for å sikre at alle elever får oppfylt sin rett til et trygt og godt skolemiljø. Hvis du som elev eller foresatt opplever at skolen ikke tar nødvendige grep for å sikre dette, kan du kontakte oss. Vi kan blant annet:

  • Vurdere skolens tiltak: Vi sjekker om skolen har oppfylt plikten til å rette opp situasjonen med egnede tiltak, slik det står i opplæringsloven § 12-4 andre ledd.

  • Sikre at skriftlige planer er på plass: Vi undersøker om skolen har laget en skriftlig plan i tråd med opplæringsloven § 12-4 tredje ledd.

  • Pålegge kommunen å handle: Hvis skolen ikke oppfyller sine forpliktelser, kan vi pålegge kommunen eller fylkeskommunen å rette opp forholdene.

Slik kontakter du oss

  • Fyll ut skjema: Du kan fylle ut vårt digitale skjema på nettsiden, så tar vi kontakt med deg.

  • Ring oss direkte: Vi har skolemiljøtelefoner som du kan nå oss på: 481 61 491 eller 482 29 619. Hvis du ikke får svar, kan du legge igjen en beskjed, så ringer vi tilbake.

  • Kontakt saksbehandler: Du kan også ta direkte kontakt med en av våre saksbehandlere. Se kontaktinformasjon på våre nettsider.

  • Sentralbordet: Om du foretrekker det, kan du ringe sentralbordet vårt for veiledning.

Vi er her for å hjelpe deg med å sikre at alle elever får oppleve et trygt og inkluderende skolemiljø.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.