En trygg skoledag uten mobbing

Grafikk: Statsforvalteren i Trøndelag
Oppdatert 08.10.2024

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt eller blir mobbet på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis du mener at skolen ikke gjør nok for å hjelpe deg, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren.

Si fra til rektor først

Hvis du ikke har det bra på skolen, på skolefritidsordningen eller på leksehjelpsordningen, må du eller foreldrene dine melde fra til rektor om hva du opplever. Rektor skal ta det du opplever på alvor, og skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. 

Skolen skal alltid lage en skriftlig plan som viser hvordan de voksne skal hjelpe deg. Du har rett til å få denne planen fra skolen, og du har rett til å si hva du mener om planen. Du kan si din mening selv, eller la andre si det for deg. 

Si fra til Statsforvalteren hvis skolen ikke gjør nok

Rektor må kjenne til hvordan du opplever skolemiljøet. Etter at du har meldt fra har rektor én uke på å gjøre deg trygg på at skolen skal hjelpe deg. Hvis du etter en uke ikke er trygg på at skolen vil klare å hjelpe deg, kan du melde fra til oss hos Statsforvalteren. Det samme gjelder hvis du føler at skolen ikke tar deg på alvor. Vi som jobber hos Statsforvalteren skal først finne ut om skolen har gjort jobben sin for at du skal ha det trygt og godt på skolen. Hvis vi finner at de ikke har gjort jobben sin, kan vi bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få en trygg og god skolehverdag.

Er du elev eller foresatt og ønsker å melde fra om utrygt skolemiljø? Da ber vi deg ta kontakt ved å bruke enten rød eller oransje meldeknapp. Hvis du bruker den oransje meldeknappen, må du logge inn med en elektronisk identitet (eID). Med en sikker eID er personlig informasjon trygg på nettet og det er vanskelig for andre å late som at de er deg i digitale tjenester. 

Vis mer

Rett til et trygt og godt skolemiljø - for alle

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Dette gjelder både det fysiske og det psykososiale miljøet, på skolen, leksehjelpordning og SFO. Denne rettigheten er forankret i opplæringsloven og gjelder for alle elever, uavhengig av bakgrunn.

Skolen skal være et sted der mangfold verdsettes og alle kulturer respekteres. Dette inkluderer selvsagt samisk kultur og tradisjoner, som er en viktig del av Norges kulturarv. Hvis du eller noen du kjenner opplever utfordringer knyttet til skolemiljøet, uansett kulturell bakgrunn eller andre aspekter ved din identitet, er det viktig å si ifra.

Les mer om rettigheter for elever med samisk bakgrunn og hvordan du kan få hjelp her.

Hva skal skolen gjøre?

Skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elevene skal ha et tryg og godt skolemiljø. Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. 

Skolen har en aktivitetsplikt som de skal oppfylle. Denne inneholder fem handlingspunkter, og et krav til å dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten. 

  1. Alle som arbeider på skolen skal følge med på hvordan elevene har det (opplæringsloven § 12-4 første ledd).
  2. Alle som arbeider på skolen, skal (…) om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev    (opplæringsloven § 12-4 første ledd).
  3. Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø (opplæringsloven § 12-4 andre ledd).
  4. Skolen skal snarest undersøke saken (opplæringsloven § 12-4 andre ledd).
  5. Skolen skal snarest (…) rette opp situasjonen med egna tiltak (opplæringsloven § 12-4 andre ledd). Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. Der skal det stå hvilket problem tiltakene skal løse, hvilke tiltak skolen har planlagt, når tiltakene skal gjennomføres, hvem som er ansvarlig for gjennomføringen av tiltakene, og når tiltakene skal evalueres (opplæringsloven § 12-4 tredje ledd).

Dersom en som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen, krenker en elev, skal vedkommende straks melde fra til rektor. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen, med mindre meldingen er åpenbart grunnløs (opplæringsloven § 12-5). Les mer om ansatte som krenker elever på Udir sin side her

Skolen skal dokumentere det de gjør

Skolen må i tillegg til å lage en aktivitetsplan, dokumentere hvordan delpliktene i aktivitetsplikten blir oppfylt. Formålet med dokumentasjonen er å bidra til effektive arbeidsprosesser, å bidra til  rettssikkerhet for elev og foreldre, og av hensyn til overprøving fra Statsforvalteren i enkeltsaker og tilsyn. Skolen skal dokumentere i den formen og det omfanget som er nødvendig.

Hva hvis skolen ikke gjør nok? 

Håndhevingsorninga er en rettslig overprøving av om skolen har oppfylt aktivitetsplikten. Statsforvalteren er håndhevingsmakt, og Utdanningsdirektoratet er klageinstans for vedtakene som Statsforvtalteren fatter. 

Foreldre eller elever kan melde sak til Statsforvalteren. Statsforvalteren skal avvise saken dersom den ikke er tatt opp med rektor, eller et har gått mindre enn en uke siden den ble tatt opp, eller dersom eleven ikke lenger går på den aktuelle skolen. 

Hva kan Statsforvalteren gjøre? 

Statsforvalteren skal avgjøre om plikten til å rette opp situasjonen med egna tiltak etter opplæringsloven § 12-4 andre ledd er oppfylt, og om plikten til å lage en skriftlige plan etter opplæringsloven § 12-4 tredje ledd er oppfylt (opplæringsloven § 12-6 andre ledd). Om Statsforvalteren kommer til at skolen ikke har gjort dette, kan vi pålegge kommunen eller fylkeskommunen å rette forholdet. Statsforvalteren kan vedta at skolen setter inn konkrete tiltak, dersom saken ellers vil bli unødvendig forsinka, eller om det er grunn til å tro at kommunen eller fylkeskommunen ikke kommer til å rette forholdet (opplæringsloven § 12-6 fjerde ledd). 

Statsforvalteren kan avslutte saken dersom elevene har fått det trygt og godt. 

Kontakt Statsforvalteren

Du fylle ut skjema her, så tar vi kontakt med deg. Du kan også ringe oss direkte på våre skolemiljøtelefoner: 481 61 491 eller 482 29 619. Om du ikke får svar, legger du igjen beskjed, så ringer vi deg tilbake. Du kan også kontakte en saksbehandler direkte (se kontaktpersoner), eller ringe sentralbordet. 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Publisert 19.12.2024

Samiske elevers rett til et trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Samehets og hverdagsrasisme er former for krenkelser som kan true denne retten for samiske elever. Det er viktig at skoler, elever og foresatte er oppmerksomme på denne problematikken og vet hvordan de skal håndtere slike situasjoner.


Statsforvalteren i Trøndelag arbeider med å sikre at disse rettighetene blir ivaretatt og at skolene aktivt arbeider for et inkluderende miljø for alle elever, uavhengig av kulturell bakgrunn.


Sist endret 12.08.2024

Kompetansepakke om trygt og godt skolemiljø

Kompetansepakken, som baserer seg på det tidligere regelverket om skolemiljø, kapittel 9 A, skal hjelpe ansatte og ledere i skolen til å øke sin kompetanse om trygt og godt skolemiljø.

Innholdet i kompetansepakken er i stor grad aktuell også etter lovendringen av 01.08.2024, der trygt og godt skolemiljø omtales i kapittel 12 i opplæringsloven.


Dette står i loven

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som for eksempel mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elevene skal ha et trygt og godt skolemiljø. 

Alle som arbeider på skolen, skal følge med på hvordan elevene har det, og om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev. Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Det gjelder også når en elev sier selv at hun eller han ikke har det trygt og godt. Skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlige tilfeller. 

Dette står i opplæringsloven kapittel 12.