Nytt i ståstedsanalysen for skole

Ståstedsanalysen for skole er et frivillig refleksjons- og prosessverktøy og et hjelpemiddel i skolebasert vurdering. Den finnes i to versjoner, en for grunnskoler og en for videregående skoler.

Publisert 29.09.2021

Målet med ståstedsanalysen

Målet er å skape felles refleksjon over skolens praksis og hvilke områder skolen vil prioritere i utviklingsarbeidet sitt. Vurderingsprosessen og det videre utviklingsarbeidet skal føre til økt læringsutbytte og bedre læringsmiljø for skolens elever.

Endret versjon

Ståstedsanalysen for skole ble publisert i en endret versjon i august 2021. Tidligere har Ståstedsanalysen hatt tre faser. I den nye versjonen er det  lagt til «Fase 0 – Planlegge prosessen». I «Fase 3 – Vurdering og oppfølging» er det i tillegg lagt inn et nytt steg med mulighet for å følge opp analysen med mål og tiltak. 

I den nye versjonen har skoleeier tilgang til rapporten når skolen har ferdigstilt og delt analysen.

Les mer på nettsidene til Utdanningsdirektoratet.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktpersoner