Individuell tilrettelegging
Når ny opplæringslov trer i kraft 1.august 2024, blir begrepet spesialundervisning erstattet med begrepet individuell tilrettelegging.
Individuell tilrettelegging er regulert gjennom tre rettighetsbestemmelser, som finnes i kap.11 i ny lov.
- Rett til individuelt tilrettelagt opplæring
- Rett til personlig assistanse
- Rett til fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler
Individuelt tilrettelagt opplæring - § 11-6
Individuelt tilrettelagt opplæring har et pedagogisk siktemål, og er aktuelt når eleven trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Individuelt tilrettelagt opplæring krever samtykke fra foreldre/foresatte eller eleven selv (etter fylte 15 år).
Kommunen/fylkeskommunen skal fatte enkeltvedtak om retten, basert på en sakkyndig vurdering fra pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT). PPT har som oppgave å utrede elevens behov og tilrå hvilket innhold den individuelt tilrettelagte opplæringen bør ha. Et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring gir eleven en rett til individuell opplæringsplan (IOP) og årsrapport.
Den som skal gi individuelt tilrettelagt opplæring, må oppfylle kompetansekravene for å bli ansatt i lærerstilling og kravene om relevant kompetanse i faget det skal undervises i, jf. § 11-9.
Det finnes to unntak fra denne hovedregelen. Dette må PPT uttale seg om i sakkyndig vurdering.
- Det kan gjøres unntak fra kompetansekravene dersom opplæringen skal gis av personer med en universitets- eller høyskoleutdanning som gjør dem særlig egnet til å ivareta behovene til eleven. Det er et vilkår at unntaket vil gi eleven bedre individuelt tilrettelagt opplæring.
- Det kan gjøres unntak fra kravet om relevant kompetanse i undervisningsfag etter en konkret vurdering. Det kan etter denne bestemmelsen ikke gjøres unntak fra kravet til lærerkompetanse (må være tilsatt som lærer).
Rett til personlig assistanse - § 11-4
Elever har rett til den personlige assistansen de trenger for å kunne delta i opplæringen og få tilfredsstillende utbytte av den. Retten skal sikre likeverdige muligheter i ordinær opplæring. Med personlig assistanse menes praktisk hjelp og bistand fra en person (assistent) som kan følge med og hjelpe eleven i skolehverdagen. Assistansen kan for eksempel dreie seg om hjelp til å følge med i opplæringen, sosiale aktiviteter i friminuttet, kommunikasjon, flytting, bæring av sekk og utstyr, av- og påkleding, måltid og toalettbesøk.
Denne formen for tilrettelegging krever ikke lærerkompetanse. Dersom noen av tiltakene eleven trenger har et pedagogisk siktemål, må eleven i tillegg få vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, jf. § 11-6.
Kommunen/skolen har ansvar for at elevens behov utredes forsvarlig, før det blir fattet vedtak. Det kreves ikke sakkyndig vurdering for at det kan fattes vedtak.
Elever kan eventuelt ha brukerstyrt personlig assistent (BPA) i skolen, etter bestemmelser i helselovgivningen. Dette må i tilfelle avtales med kommunen/ skolen.
Rett til fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler - § 11-5
Elever har rett til de tekniske hjelpemidlene og den fysiske tilretteleggingen de trenger for å kunne delta i opplæringen og få tilfredsstillende utbytte av den. Retten skal sikre likeverdige muligheter i ordinær opplæring.
Slik tilrettelegging kan, i tillegg til tekniske hjelpemidler, blant annet omfatte inventar, teknisk utstyr og programvare og nødvendig opplæring for at eleven skal kunne bruke utstyret.
Elever som er blinde eller sterkt svaksynte, har rett etter denne bestemmelsen til nødvendig opplæring i mobilitet slik at de kan komme seg til og fra skolen, og ta seg fram på skolen og i hjemmemiljøet.
Kommunen/skolen har ansvar for at elevens behov utredes forsvarlig, før det blir fattet vedtak. Det kreves ikke sakkyndig vurdering for at det kan fattes vedtak.
Det må skilles mellom pedagogiske hjelpemidler, som kommunene og fylkeskommunene har ansvaret for, og tekniske hjelpemidler som NAV Hjelpemiddelsentralen kan være ansvarlig for. Kommunene og fylkeskommunene vil uansett ha et ansvar når utstyr ikke blir dekket av NAV og hjelpemiddelet er nødvendig for at eleven skal få tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
Klagerett
Statsforvalteren er klageinstans for alle de tre rettighetene. Det kan klages både på selve vedtaket og på gjennomføringen av vedtaket.
Internasjonale forpliktelser
Rettighetene bidrar til å følge opp statlige forpliktelser som følger av FN-konvensjonen om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
I saker om individuell tilrettelegging må det også gjøres vurderinger etter Barnekonvensjonen, som gjelder som norsk lov (menneskerettsloven), jf. grunnloven § 104. Sentrale artikler i barnekonvensjonen er tatt inn i opplæringsloven § 10-1 om elevens beste og § 10-2 om elevens rett til medvirkning.
Vi viser også til informasjon fra Utdanningsdirektoratet:
Tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging i ny opplæringslov | udir.no
Kontaktpersoner
-
Astrid Løvås Pundsnes
Tlf: 51 56 88 81 -
Inger Lønning
Tlf: 51 56 87 83 -
Gina Løland
Tlf: 51 56 88 10