Hvordan organisere samarbeidet?

Det er ulike måter å organisere samarbeidet mellom Inn på tunet-tilbyder og kjøper av tjenestene
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Publisert 22.10.2021
Her er tre ulike måter å organisere samarbeidet mellom tilbyder og kjøper:
- Kommunen, eventuelt NAV kjøper et fullskala tilbud fra godkjent tilbyder som stiller med både lokaliteter, uteområder, fysisk tilrettelegging og (helse-/sosialfaglig, eventuelt pedagogisk) kompetanse
- Kjøper har det helse-/sosialfaglige ansvaret, mens tilbyder er fysisk tilretteleggere og arbeidsleder i tillegg til å stille med lokaler og utearenaer
- Offentlige ansatte tilbyr også sin egen gård som arena for bruker aktiviteter
Tverrfaglig satsing i kommunen
Noen kommuner har organisert Inn på tunet som en tverrfaglig satsing internt i kommunen. Her møtes ledere for ulike tjenesteområder og koordinerer ulike behov til en eller flere brukere opp mot de ressursene som kommunen setter av i budsjettet til Inn på tunet. På denne måten blir ikke Inn på tunet kun basert på engasjementet til enkeltpersoner i kommunen, men mer en strategisk og helhetlig satsing. Et eksempel på en kommune som har gjort det på denne måten, er Kongsberg kommune.