Kontroll av forvaltning innen landbruk - Øksnes kommune
- Dato:
- 29. oktober 2015 09:00 - 15:30
- Sted:
- Øksnes kommune
- Kommune:
- Øksnes
- Ansvarlig:
- Landbruks- og reindriftsavdelinga
En forvaltningskontroll innen landbruk er gjennomført i Øksnes kommune av deres forvaltning av produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket.
Saksbehandling av søknader fra 12 av 21 foretak ble kontrollert. Kommunens gjennomføring av stedlige kontroller ute hos foretak ble også vurdert.
En kontrollrapport utarbeidet etter kontrollen viser at kommunen må rette opp 4 avvik og kommentere 2 merknader og sende tilbakemelding om dette til Fylkesmannen.
Avvik er brudd på formelle krav fastsatt i lover, forskrifter, rundskriv eller jordbruksavtalen.
Merknad er forhold som vi mener det er nødvendig å påpeke for å sikre god forvaltning av kontrollerte ordninger.
Blant annet viser ett av avvikene at kommunen har ført opplysninger i søknad uten at foretaket selv har søkt om dette og foretakene er heller ikke varslet om endringen. Det mangler dokumentasjon og skriftlige forklaringer for endring av søknadsopplysninger, fra egen saksbehandling, før tilskudd utbetales til et foretak.
Les mer om kontrollen i rapporten som du finner vedlagt på denne siden.
- Dato:
- 29. oktober 2015 09:00 - 15:30
- Sted:
- Øksnes kommune
- Kommune:
- Øksnes
- Ansvarlig:
- Landbruks- og reindriftsavdelinga
Kontaktpersoner
-
Regie Sjø
Tlf: 75 54 78 51