Husk fristen for å søke om rovvilterstatning

Goarahat og Sandvikhalvøya utvalgt kulturlandskap
Foto: Jan Harald Tomassen

Nå kan du søke om erstatning for sau tapt til fredet rovvilt. Søknadsfristen er 1. november 2024 og du må søke gjennom Miljødirektoratets elektroniske søknadssenter. 

Publisert 11.10.2024

Søknaden

Fristen for innlevering av søknad er absolutt

Alle søknader må sendes inn gjennom Miljødirektoratets elektroniske søknadssenter. Det er altså ikke mulig å sende inn papirsøknad. Ved første gangs bruk må du registrere deg som bruker (se veiledning under "logg inn" på søknadssenteret). Du kan søke på vegne av andre privatpersoner (eller annen persons enkeltpersonforetak). 

NB! Dersom søknadsfristen den 1. november 2024 ikke overholdes, avvises søknaden din. Pass derfor godt på at du faktisk gjennomfører hele søknadsprosessen og ikke bare lagrer en kladd. Senteret stenger og det er ikke mulig å levere kladd etter den 1. november. En eventuell utsatt frist for innlevering av søknad være avtalt med Statsforvalteren i god tid før 1. november. 

Besetningsdata/individlister

For å kunne vurdere søknaden din trenger Statsforvalteren god oversikt over din besetning. Derfor er det et vilkår i erstatningsforskriften av besetningsdata skal leveres med søknaden. Eksempel på en besetningsliste kan være "Grunnlag for erstatningssøknad" fra Animalia dersom man er medlem av sauekontrollen. Et annet eksempel på besetningsliste kan være besetningsliste produsert av Led Sau. Det er viktig at du sjekker at besetningslista er riktig og oppdatert med både besetnings- og tapstall, og at disse tallene samsvarer med søknad om erstatning. Dersom det ikke er samsvar mellom besetningsliste og tall oppgitt i søknad, er det viktig at du skriver en merknad for hvorfor den i tillfelle ikke samsvarer med søknad, før du sender den til oss. 

Du kan også lage din egen besetningsliste. Denne må da inneholde: 

  • ID merker (ørenummer) over alle søyer og lam i besetningen.
  • Slektskap mellom søye og lam.
  • Skade- og dødsårsak på alle skadde/døde dyr i besetningen i løpet av beitesesongen. Det skal komme tydelig fram hvilke dyr det søkes erstatning for. Der tapsårsak ikke er kjent, skal det settes sannsynlig dødsårsak.
  • Helse- og sykdomsinformasjon.
  • Eventuele ytterligere opplysninger som kan underbygge kravet om erstatning. 

Vi anbefaler å laste opp vedlegget med besetningsdata via søknadssenteret. Dersom du sender vedlegget per post, skal brevet være poststemplet senest 1. november 2024 og sendes til følgende adresse: Statsforvalteren i Nordland, postboks 1405, 8002 Bodø. Merk konvolutten med "Vedlegg sauerstatning" og navnet på søker. Dersom besetningsliste ikke følger med søknad, sier erstatningsforskriften at erstatningen skal reduseres eller bortfalle i sin helhet. Dersom du har problemer med å laste opp besetningsliste i søknadssenteret kan du ta kontakt med en av kontaktpersonene i denne artikkelen. 

Riktig dyretall

Alle søkere må kontrollere at besetningstallene i erstatningssøknaden er riktig. Dersom besetningstallene i erstatningssøknaden er ulik tallene i søknad om produksjonstilskudd, organisert beitebruk eller rapportering om tidlig nedsanking, må du forklare hvorfor i erstatningssøknadens merknadsfelt. 

Hjemkomne dyr 

Dersom det gjenfinnes dyr i live etter søknadsfrist, skal dette varsles til Statsforvalteren umiddelbart. Kontaktpersonene i denne artikkelen kan kontaktes. Det er da viktig at disse individenes ID (ørenummer) fremgår i meldingen. Dersom slik melding ikke gis, sier erstatningsforskriften at erstatningen skal reduseres eller bortkomme i sin helhet. 

Trenger du hjelp?

Vi har laget en veiledning for utfylling av søknaden. Denne kan lastes ned via lenken i høyre marg. Dersom du har spørsmål vedrørende utfylling av søknad og vedlegg, ta kontakt med kontaktpersonene i høyre marg. Dersom du har problemer med innlogging, passord eller opplever noe feil i søknadssenteret, kontakt Miljødirektoratet på telefon eller via e-post (se kontaktinfo i høyre marg). Vær obs på fristen for innlevering av søknad. 

Behandling av søknad

Det er Statsforvalteren som behandler søknaden og utbetaler erstatning. Utbetalingen skal som hovedregel skje innen 31. desember inneværende tapsår. 

 

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.