Kommunale garantier
Kommunene kan gi kommunale garantier etter nærmere fastsatte kriterier.
Kriteriene for godkjenning av garantier er regulert i kommuneloven og garantiforskriften. Lenker til disse finner du på denne siden.
Kommuner kan ikke gi garanti hvis den innebærer en vesentlig økonomisk risiko for kommunen eller hvis garantier gjelder næringsvirksomhet.
Garantivedtak fra kommunen skal alltid inneholde informasjon om:
- hvem garantien er stilt for
- hvilket formål garantien gjelder
- hvilken type garanti som er stilt
- det maksimale beløpet som det garanteres for og hvordan beløpet eventuelt reduseres i garantiperioden
- hvilket tidspunkt garantien gjelder fra og når den opphører
- om vedtaket må godkjennes av Statsforvalteren
Hvis kommunen garanterer for lån, skal garantivedtaket også inneholde:
- lånets hovedstol, altså opprinnelig lånebeløp uten påløpte renter
- renter og omkostninger
Om Statsforvalteren skal godkjenne kommunens garantivedtak, kommer an på kommunens innbyggertall:
0-3000 innbyggere i kommunen:
Statsforvalteren skal godkjenne garantier over 800 000 kroner
3001-10.000 innbyggere i kommunen:
Statsforvalteren skal godkjenne garantier over 2 000 000 kroner.
10.001-30.000 innbyggere i kommunen:
Statsforvalteren skal godkjenne garantier over 4 000 000 kroner.
30.001-100.000 innbyggere i kommunen:
Statsforvalteren skal godkjenne garantier over 7 000 000 kroner.
Over 100.000 innbyggere i kommunen:
Statsforvalteren skal godkjenne garantier over 10 000 000 kroner.
Statsforvalteren behandler søknader om kommunale garantier fortløpende. Kommunens søknad om godkjenning av kommunal garanti skal inneholde:
- kommunens saksframlegg og vedtak i kommunestyre
- søknad, vedtekter og regnskap fra selskapet/foreningen/laget som har søkt om kommunal garanti
- vurdert økonomisk risiko for kommunen
Har du spørsmål om garantier eller søknad om godkjenning, ta gjerne kontakt med oss hos Statsforvalteren for veiledning i forkant.