Søknad om utslipp av kommunalt avløpsvann fra Sandnessjøen - Alstahaug kommune
- Høringsfrist:
- 11. mai 2025
Alstahaug kommune har søkt om utslippstillatelse for utslipp av kommunalt avløpsvann fra Sandnessjøen tettbebyggelse. Kommunens søknad ligger i margen og kan lastes ned.
Dersom du ønsker å komme med kommentar til søknaden kan du sende dette til oss via epost til sfnopost@statsforvalteren.no eller til Statsforvalteren i Nordland, Postboks 1405, 8002 Bodø. Innspill merkes med saksnummer 2023/32385. Frist for å komme med kommentar er 11.05.2025.
Alstahaug kommune har redegjort for at utslipp fra tettstedet skal være regulert etter forurensningsforskriften kaittel 14, noe som krever at kommunens utslippstillatelse for utslipp av kommunalt avløspvann må oppdateres.
Kommunen har søkt om utslippstillatelse for utslipp av kommunalt avløpsvann. Kommunens søker om å samle alt avløp fra Sandnessjøen til Stamnesøra renseanlegg, ved Alstahaug rådhus, med utslipp til sjø på samme utslippspunkt som i dag.

Kommunen søker om tillatelse til å slippe ut kommunalt avløpsvann tilsvarende 15 000 personekvivalenter. Det søkes om rensekrav tilsvarende sekundærrensing (se forurensningsforskrfiten § 14-2 b.). Dette tilsvarer en reduksjon av 70 % organisk belastning. I søknaden har kommunen redegjort for dagens tilstand på avløpssystemet i Sandnessjøen, og kommunen planlegger å være i tråd med nytt avløpskrav innen 2035. Dette innebærer å stanse flere urensede utslipp. I tillegg skal utslipp fra Segelvergab, Ura og Strandene overføres til det nye anlegget etter ferdigstillelse.

Utvidelse av renseanlegget på Stramnesøra vil medføre behov for utvidelse av det regulerte formålet og mulig utfylling i sjø. Dette er nærmere beskrevet i søknaden under punk 3 om lokalisering.
- Høringsfrist:
- 11. mai 2025