Samarbeider om å øke kompetansen hos veiledere i Nav

Fire personer sitter rundt møtebord.
SAMARBEIDER: Øystein Freding (f.v.) og Øystein Strøm Rist fra Nav Nordland, og Lena Stifjell og Rami Saadah fra Statsforvalteren i Nordland har ledet kurset.

Statsforvalteren i Nordland og Nav Nordland har denne høsten kurset Nav-veiledere i forvaltningsloven og forvaltningsskikk. Nå skal det vurderes om det skal gjøres årlig.

Publisert 04.11.2024

– Kurset er en grunninnføring. Vi ønsker at ansatte i Nav skal være bevisst og ha kunnskap om hvor de kan finne hjelp og veiledning i ulike rettskilder og være bevisst hvilke plikter forvaltningen har, sier seniorrådgiver Lena Stifjell hos Statsforvalteren i Nordland.

For noen vil innholdet være kjent. Kurset handler derfor også om å være klar over hvordan Nav ivaretar pliktene i forvaltningsloven i det arbeidet som allerede utføres.

– Mye av det vi snakker om er innarbeidet praksis i det daglige arbeidet, men kanskje uten at man tenker over hvorfor man gjør det eller at det er en lovpålagt plikt, sier juridisk seniorrådgiver Øystein Strøm Rist i Nav Nordland.

Han og Stifjell er to av dem som har vært med på å utarbeide og lede kurset.

– Nav har mange ansatte med svært ulik bakgrunn. Det varierer derfor i hvor stor grad veiledere har kompetanse om forvaltningen i sin fagkrets, legger Stifjell til.

Fra lov til praksis

Kurset tar utgangspunkt i saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven og de forvaltningsrettslige prinsippene som ligger til grunn for saksbehandlingen i Nav.

– Det handler om hvorfor vi har regler for forvaltningen, hvem som er omfattet av forvaltningen og som dermed er forpliktet til å følge reglene, forklarer Rist.

I løpet av de tre kursmodulene lærer deltakerne mer om saksbehandlingsprosessen, fra utredning av saken, hva et vedtak er og til hvilke formkrav et enkeltvedtak har. Også klagerett, partsrettigheter og regler for habilitet er tema.

Målgruppen er både statlig og kommunalt ansatte i Nav, og denne høsten har rundt 130 veiledere som jobber i Nav i Nordland meldt seg på det digitale kurset.

– Vi bruker aktivt eksempler fra Nav sin oppgaveportefølje, både innen kommunale og statlige ansvarsområder

Måten Nav skal praktisere barneperspektivet er også tema, siden barn har spesielle rettigheter etter grunnloven og barnekonvensjonen. Vergemålsseksjonen hos Statsforvalteren i Nordland er med for å belyse problemstillinger knyttet til å ha en verge eller bli representert av en fullmektig.

Fire personer sitter rundt møtebord og ser på et Powerpoint-bilde med tekst på et lerret.
I KULISSENE: Kurset gir Nav-veilederne en grunninnføring i forvaltningsloven og de forvaltningsrettslige prinsippene.

Kan bli nye kursrunder

NAV fylke og Statsforvalteren er gjennom sine styringsdokumenter forpliktet til å samarbeide, og begge har i tillegg Nav-kontorene som målgruppe.

Det var kompetanseteamet hos NAV Nordland som luftet ideen om kurset for Statsforvalteren i Nordland, som var positivt innstilt til arbeidet. Innholdet og formen på kurset ble deretter jobbet fram i fellesskap.

Kurset og gjennomføringen av det skal nå evalueres. Svarene vil være med å avgjøre om kurset skal arrangeres i fremtiden, sier Rist.

– Dersom erfaringene er gode og med forbehold om godkjenning fra ledernivå, tenker vi å ha lignende kurs 1- 2 ganger i året.

Materialet som er laget til kurset vil kunne brukes innen andre fagområder enn NAV, om det bearbeides og tilpasset med eksempler fra aktuelt fagområde.

– Fra Statsforvalteren sin side vil vi også vurdere om vi kan ha et lignende kurs for eksempelvis ansatte i kommunene som har introduksjonsprogrammet og integreringsarbeid som arbeidsfelt, avslutter Stifjell.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktpersoner