Ny guide for ivaretakelse etter uønskede hendelser i helse- og omsorgstjenesten
Helsedirektoratet nye guide skal ivareta både pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser.
Tall Helsedirektoratet har samlet inn viser at 12-13 prosent av somatiske opphold på sykehus medfører en pasientskade.
Pasienter, brukere og pårørende savner informasjon, ivaretakelse og involvering etter slike hendelser. Det er også viktig for dem at tjenesten lærer av disse. Fagfolk blir også dypt berørt, og har behov for ivaretakelse.
Den nye guiden gir en samlet og faglig oppdatert oversikt over de viktigste temaene å ta hensyn til. Den gir også eksempler på praktiske virkemidler og måter å gå frem på.
Hensikten med guiden er å bidra til bedre ivaretakelse og en mer åpen og lærende kultur gjennom refleksjon, diskusjon og handling.
Guiden er relevant for:
- ledere på alle nivåer i både spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- støttefunksjoner som arbeider med fagutvikling, kvalitet, pasientsikkerhet, HR, samt bedriftshelsetjenesten og vernetjenesten
- helsepersonell og andre medarbeidere
- studenter og elever i helse- og sosialutdanningene
- pasienter, brukere, og pårørende
Systematisk implementering er avgjørende for å få til endring og forbedring av praksis med ivaretakelse etter uønskede hendelser.
Målet er å få økt oppmerksomhet og kompetanse på et problemområde som berører mange mennesker.
Du finner guiden på Helsedirektoratets nettsider.
Kontaktpersoner
Hva menes med uønsket hendelse?
Guiden beskriver en uønsket hendelse som en faktisk eller potensiell skade som følge av behandling eller tjeneste, eller mangel på nødvendig helse- og omsorgshjelp.
Hva menes med ivaretakelse?
Hva ivaretakelse innebærer, blir utdypet gjennom hele guiden, men det er viktig å tydeliggjøre fra start at det er mer enn følelsesmessig støtte. Det betyr også å bli tatt på alvor, å få informasjon og å kunne bidra med sitt perspektiv om hva som er skjedd.