Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging - Kap. 11

elever får hjelp av lærer i klasserommet
Foto: Sander Halvorsen / Statsforvalteren i Nordland.

I ny opplæringslov gjeldende fra 1. august 2024, blir dagens rett til spesialundervisning etter § 5-1 til tre ulike rettigheter. 

Publisert 14.05.2024

Elevene har rett til den personlige assistansen de trenger for å kunne delta i opplæringa og få utbytte av den - ny § 11-4.

Elevene har rett til de tekniske hjelpemidlene og fysiske tilrettelegginga de trenger for å kunne delta i opplæringa og få utbytte av den. De har også rett til nødvendig opplæring av slikt utstyr. Blinde eller sterkt svaksynte har rett til nødvendig opplæring i mobilitet slik at de kan komme seg til/fra skolen, og ta seg fram på skolen og i hjemmemiljøet - ny § 11-5.

Selv om disse rettighetene i seg selv ikke er nye, er det nytt at det ikke kreves sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten for å fatte vedtak i disse tilfellene. Det betyr at den som fatter vedtak (i hovedsak rektorer) selv må sørge for å få saken tilstrekkelig opplyst. 

Gjennom dialogmøtene med skoleeiere og skoleledere i fylket, kommer det frem at de aller fleste opplever dette som en styrking av elevens rettigheter. Selv om det kan være mange utfordringer med å tolke og fatte vedtak, er hovedinntrykket at sektor opplever at dette er en forbedring/tydeliggjøring av lovverket. 

Elevene har også rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa - ny § 11-6. I disse tilfellene kreves det sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. Dersom elever som har rettigheter etter § 11-6 også har rettigheter etter §§ 11-4 og/eller 11-5, skal PP-tjenesten også uttale seg om dette.  

Utdanningsdirektoratet vil utarbeide forslag til maler for enkeltvedtak som kan benyttes. 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.