Kompetanse- og tjenesteutviklingstilskudd 2025
Tilskuddsordningen inngår i Kompetanseløftet 2025 og Opptrappingsplan for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten.
Søknadsfrist 17.mars 2025
Formålet med tilskuddsordningen er å:
- Redusere mangelen på personell med relevant fagutdanning i omsorgstjenesten, og legge til rette for bærekraftige omsorgstjenester.
- Bidra til at kommunene setter i verk kompetansehevende tiltak og utviklingsarbeid.
- Bidra til at kommunene organiserer tjenester, oppgaver og ansvar som sikrer utnyttelse av tilgengelig personell og kompetanse gjennom strategisk kompetanseplanlegging.
Se fullstendig regelverk i margen til høyre/under Dokumenter.
Hvem kan søke:
Kommuner, interkommunale selskaper, universiteter og høyskoler. Fylkeskommunen kan kun søke til kompetansetiltak innen psykisk helse og rus.
Målgruppe:
Ledere, ansatte og personer som kan rekrutteres til å jobbe i omsorgstjenesten. For kompetansetiltak innen psykisk helse- og rusfeltet kan ansatte også i andre kommunale og fylkeskommunale etater være målgruppe.
Prioriteringer:
- Grunn – og videreutdanning (fagbrev/bachelor-nivå)
- Videreutdanning av høyskole/universitetsutdannede
- Desentraliserte studier
- Tjenesteutvikling
- Søknader fra distriktskommuner
Det prioriteres ikke tilskudd til korte interne opplæringstiltak, kurs, seminarer og lignede, bortsett fra BPA og ABC opplæring.
Tiltak som utvikles i samarbeid med næringsliv eller utdanning – og forskningsinstitusjoner skal gis et fortrinn.
Kommunene oppfordres her til å gi tydelig prioritering i søknaden. Vi har en forventing om at prioriteringer er i tråd med kommunens kompetanseplan.
Annen informasjon:
Forutsetning for å få innvilget tilskudd er at tilskuddsmottaker har rapportert om måloppnåelse og økonomi på eventuelt mottatt tilskuddsmidler i 2024, og at rapportering er tilfredsstillende.
Søknaden gjøres i Alltin: https://staf.apps.altinn.no/staf/ktu-tilskudd-soknad/ - se veiledere i høyre margin
Tilgang til søknadsskjema i Altinn
Den som fyller ut skjema søker på vegne av en organisasjon (kommune/fylkeskommune) og må ha rettigheter til å fylle ut søknad og sende inn på vegne av denne. Ansvarlig for tilgang i Altinn i den enkelte kommune kan tildele eller delegere en slik rettighet.
Søker må da enten
- ha en rolle innenfor Helse-, sosial-, og velferdstjenester (for eksempel Kontaktperson for kommune/fylkeskommune) (Oversikt over roller i Altinn: Altinn - Alle Altinn-roller), eller
- få delegert tilgang til enkelttjeneste til det spesifikke skjema (Veiledning i Altinn: Altinn - Hvordan gi en enkelttjeneste og rolle til andre)
Vi behandler bare en søknad pr kommune – kommunen må samordne søknaden internt før den sendes inn.
Antall tjenesteutviklingsprosjekter er begrenset til fem, inkludert løpende prosjekter.
Rapporteringsfrist for 2024 tilskudd er 1.mars 2025 – skjema er sendt ut til hver kommune
Det er krav til revisorkontroll ved tilskuddsbeløp som samlet overstiger 200 000,- for ordningen. Vi ber om at det sendes kun en samlet revisorattest per kommune. For ytterligere detaljer om rapportering, se tildelingsbrev og regelverk.
Merk alle henvendelser med saksnummer – samme som på tildelingsbrev for 2024.