Kompetanse- og tjenesteutviklingstilskudd 2024

Tilskuddsordningen inngår i Kompetanseløftet 2025 og Opptrappingsplan for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten.

Søknadsfrist 1.mars 2024


Publisert 07.02.2024

Se høyremargen for å lese regelverket i sin helhet.

Formålet med tilskuddsordningen er å:

  • Redusere mangelen på personell med relevant fagutdanning i omsorgstjenesten, og legge til rette for bærekraftige omsorgstjenester.
  • Bidra til at kommunene setter i verk kompetansehevende tiltak og utviklingsarbeid.
  • Bidra til at kommunene organiserer tjenester, oppgaver og ansvar som sikrer utnyttelse av tilgengelig personell og kompetanse gjennom strategisk kompetanseplanlegging.

 

Hvem kan søke:

Kommuner, interkommunale selskaper, universiteter og høyskoler. Fylkeskommunen kan kun søke til kompetansetiltak innen psykisk helse og rus.

Målgruppe:

Ledere, ansatte og personer som kan rekrutteres til å jobbe i omsorgstjenesten. For kompetansetiltak innen psykisk helse- og rusfeltet kan ansatte også i andre kommunale og fylkeskommunale etater være målgruppe (f.eks. Nav, barnevernstjenester, barnehager og skoler).

Prioriteringer:

  • Grunn – og videreutdanning (fagbrev/bachelor-nivå)
  • Videreutdanning av høyskole/universitetsutdannede
  • Desentraliserte studier
  • Tjenesteutvikling
  • Søknader fra distriktskommuner

Det prioriteres ikke tilskudd til korte interne opplæringstiltak, kurs, seminarer og lignede, bortsett fra BPA og ABC opplæring.

Tiltak som utvikles i samarbeid med næringsliv eller utdanning – og forskningsinstitusjoner skal gis et fortrinn.

Kommunene oppfordres her til å gi tydelig prioritering i søknaden. Vi har en forventing om at prioriteringer er i tråd med kommunens kompetanseplan.

Annen informasjon:

Forutsetning for å få innvilget tilskudd er at tilskuddsmottaker har rapportert om måloppnåelse og økonomi på eventuelt mottatt tilskuddsmidler i 2023, og at rapportering er tilfredsstillende.

Nytt søknadskjema skal brukes – dette finnes i høyremargen

Vi behandler bare en søknad pr kommune – kommunen må samordne søknaden internt før den sendes inn.

Antall tjenesteutviklingsprosjekter er begrenset til fem, inkludert løpende prosjekter.

Rapporteringsfrist for 2023 tilskudd er 1.mars 2024 – skjema er sendt ut til hver kommune

Det er krav til revisorkontroll ved tilskuddsbeløp som samlet overstiger 200 000,- for ordningen. Vi ber om at det sendes kun en samlet revisorattest per kommune. For ytterligere detaljer om rapportering, se tildelingsbrev og regelverk.

Merk alle henvendelser med saksnummer – samme som på tildelingsbrev for 2024.

Søknaden og rapportering skal sendes som excel-format, ikke konverteres til annet format, og sendes til sfagpost@statsforvalteren.no