Pilotprosjekt om Fylkesmannens tilsyn med kommunene
Vi har undersøkt hvordan tilsyn fra Fylkesmannen og kommunerevisjonene kan gi god læring i kommunene samtidig som kontrollen gjøres effektivt.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Stortingsmeldinger og andre rapporter peker på at kommunene kan oppleve statlig tilsyn som en betydelig belastning, hvis ikke tilsynet samtidig bidrar til læring og økt kvalitet i kommunenes tjenesteproduksjon.
Kontroll versus veiledning
Rapporten viser at det i realiteten er en glidende overgang mellom Fylkesmannens kontrol l og veiledning. Vi peker på at det ligger et potensial for økt læring for kommunene ved utnytte dette spillerommet og i større grad vektlegge veiledningsdimensjonen.
Redusere statlig tilsyn?
Skal vi redusere det statlige tilsynet, forutsetter det en styrket kommunal egenkontroll og velfung erende mål- og resultatstyring i kommunene. Hvis denne forutsetningen er oppfylt, konkluderer vi med at andelen landsomfattende tilsyn kan reduseres til fordel for egeninitierte tilsyn som tar utgangspunkt i kommunens risikovurderinger.
Samordning
Fylkesmannens lovlighetstilsyn undersøker om tingene gjøres på rett måte. Kommunerevisjonen fokuserer på om kommunestyrets vedtak og forutsetninger om økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger oppnås (gjøres de rette tingene?). Forholdene ligger til rette for økt læringsgevinst når disse to forholdene ses i sammenheng.
Felles tilsyn/egenkontroll
Etter gjennomført felles tilsyn/egenkontroll er konklusjonen at datainnsamlingen var effektiv. Gjenbruk av kommunale data lar seg gjøre i praksis. Et samtidig tilsyn ga også store besparelser i tid for alle parter. Vi anser også en tilbakemelding på lovlighet samtidig med en vurdering av kvalitet som hensiktsmessig hva læring angår.